Grönt & Vitt Gameday: Premiärvan Matson
Publicerad: 2020-09-19
Grönt & Vitt
I kväll kl 18:00 är det äntligen SHL-premiär. Grönt & Vitt var med på lagets matchvärmning och tog pulsen på Taylor Matson som gör sin sjunde säsong i Rögletröjan. Här under har ni lite fakta och förutsättningar inför kvällens möte med Linköping.

INFÖR NEDSLÄPP:
Rögle-Linköping
18:00, Catena Arena, C More
Mötet
SHL-premiären är här. Efter att säsongen 2019-20 avbröts i mars på grund av coronaviruset har väntan efter tre poäng varit lång för Rögle-spelarna. Rögle slutade förra säsongen på en historisk tredjeplats i SHL efter att ha spelat in totalt 92 poäng.
Linköping slutade på elfte plats med 65 inspelade poäng.
Säsongens premiär blir speciell eftersom bara 50 personer släpps in i Catena Arena.
Senaste nytt i Rögle:
Rögle kommer till premiären med sju träningsmatcher i bagaget. Tre av dem slutade med seger och fyra med förlust. Men de tre avslutande matcherna, två mot Frölunda och en mot Oskarshamn, visade att formkurvan steg.
Leon Bristedt och Nils Höglander har imponerat under försäsongen och slutade etta och tvåa i den interna poängligan. Bristedt stod för tio poäng (4 mål + 6 assist). Höglander noterades för nio (4+5), varav två mål i genrepet mot Oskarshamn som Rögle vann med 3-2.
– Det känns bra. Roligt att det drar igång. Formen är god, men det har man sett till att den ska vara. Alla ska vara redo och känna sig fräscha idag, säger Höglander.
– Jag vet inte så mycket om Linköping. Vi har sett video och klipp på dem. Men alla lag är jämna i tabellen. Det är alltid en tuff match i varje omgång.
De tre senaste premiärerna har slutat med en seger för Rögle. Förra hösten besegrades HV71 med 4-0 på hemmais.