Lesund: "Det underlättade för oss"
Publicerad: 2020-01-21
Efter match
Nyttige defensive backen Erlend Lesund fick slita hårt trots att Rögle tog en säker seger hemma mot Skellefteå. Det var framförallt i boxplay som den norske backen gjorde ett stort avtryck och "dödade" mycket tid.

Rögles klara siffermässiga seger (4-0) mot Skellefteå speglade matchen ganska bra och gästerna kunde inte riktigt hota särskilt ofta under matchen. Trots det fick några få av Rögles backar slita hårt under matchen. Detta berodde mycket på att Rögle hade en del boxplayspel att städa av med bl a två stycken tre mot fem-lägen. En av dem som slet i den spelformen var norske backen Erlend Lesund.
– Inte så ofta att man får spela tre mot fem vid två tillfällen under samma match. Dessutom var det över en och en halv minut vid båda tillfällena. Första gången var det dessutom (Craig) Schira och (Daniel) Bertov som normalt spelar boxplay som satt utvisade så det var skönt att vi lyckades hålla rent då, säger Lesund och förklarar nyckeln i tre mot fem-spel:
– Vad som är otroligt viktigt då är att man vinner tekningarna och där får vi tacka (Simon) Ryfors och Anton (Bengtsson) som gjorde att kanonjobb med det. Det underlättade väldigt mycket för oss.

Redan tidigt i matchen syntes det att Rögle hade bestämt sig för att ta kommandot och ge Skellefteå en jobbig kväll. Laget uppträdde bestämt och gav inte upp sin gameplan någon gång under matchen.
– Jag tycker att vi hittade tillbaka igen till det spelet som har gjort oss framgångsrika tidigare. Vi höll oss til det och utförde det hårda jobbet som vi måste göra. När vi gör det blir vi jobbiga att möta och väldigt svåra att vinna över, förklarar han och utvecklar det ännu mer:
– Vi är tvungna att ta en match i taget och sluta att se för långt fram när det går bra. Det känns inte som att vi är mogna för det ännu utan vi måste vara i nuet och inte tänka på vad som händer sen. Det låter kanske tråkigt men det tror jag passar oss bäst att tänka så.

Efter fyra säsonger i Mora värvades den defensive norske landslagsbacken till Rögle i somras. När drygt halva grundserien är spelad är han nöjd med vad han har presterat på så här långt.
– Får nog säga att jag tycker att det har gått bra än så länge. Mitt mål var att utveckla mitt spel här i Rögle och ta en plats bland sex backar. Vill även förbättra mitt spel med puck och även där tycker jag att det går i rätt riktning, säger Lesund.
Snart väntar ett nytt landslagsuppehåll och så här långt under säsongen har han varit bofast i det norska landslaget. Spel i VM under våren lockar men det är inget han tänker på nu.
– Nu tänker jag bara på Rögle och sen får vi se hur det blir med VM. Det är visserligen ett mål jag har att vara med där men nu ser jag först fram emot en kul vår med Rögle, avslutar Erlend Lesund.

Patric Andersson