Fredrik Smeds tillbaka i J20-båset
Publicerad: 2019-09-06
J20
Ett välbekant ansikte ersätter Tyler Bilton som assisterande tränare i Rögle J20. Efter ett års uppehåll är det nu klart att Fredrik Smeds blir Jonas Elofssons kollega i J20:s tränarstab.

– Det känns inspirerande och roligt att komma tillbaka. Vi pratade för ett tag sedan och suget att komma tillbaka som tränare har växt. Jag var tvungen att lösa ett par praktiska saker innan jag kunde tacka ja men nu är allt löst. Jag ser fram emot att få jobba med Rögles äldsta juniorer och ihop med Jonas, säger Fredrik.

Fredrik Smeds har tillhört J20:s tränarstab i fem raka säsonger ihop med Mikael Gath, Magnus Hermansson och Gunnar Persson men lämnade efter 17/18. För en dryg månad sedan blev det klart att J20-tränaren Tyler Bilton lämnar Rögle för ett scoutingjobb i NHL-klubben Arizona.
Nu är det klart att Fredrik ersätter Tyler:
– Jag vet hur det fungerar men jag känner inte igen spelarna. Jag har snackat ihop mig med Jonas och jag vet att en viktig roll för mig är att vara ett bollplank. Det ska bli kul att lära känna killarna, säger Fredrik.

Jonas Elofsson ser fram emot att få jobba med Fredrik: – Det känns jättebra, det var viktigt att hitta rätt person. Fredrik är en person som sprider positiv energi och är en duktig pedagog.
Sportchef för juniorerna, Daniel Glimmenvall, är nöjd med att ha löst tränarfrågan i J20:
– Det är en bra lösning för oss, Fredrik kan jobbet och klubben. Jag gillar hans ledarskap, han är lugn, kunnig och bra på att prata med spelarna, säger Daniel.