Rögle överklagar domen mot Matson
Publicerad: 2016-03-01

I fredags fälldes Taylor Matson i anfallszon av Växjöspelare – i går dömdes Rögleanfallaren för diving av disciplinnämnden. En dom som upprör Rögles klubbdirektör Marcus Thuresson.

- Vi kommer givetvis att överklaga detta till Riksidrottsnämnden (RIN). Skulle det fortfarande bli böter vilket jag inte tror, det verkar helt orimligt, så kommer jag personligen att betala bötesbeloppet, säger Rögles klubbdirektör Marcus Thuresson.

Det var i fredagens hemmamatch mot Växjö som Taylor Matson fälldes på väg in i anfallszon, omgiven av fyra motståndare. Publiken i Lindab Arena reagerade starkt och ville ha utvisning men det kom aldrig någon.

Istället anmäldes Matson på söndagen till disciplinnämnden för diving och på måndagen meddelade nämnden att Röglespelaren straffas med böter på 5 000 kronor.

Marcus Thuresson har själv spelat ishockey på högsta nivå i 15 säsonger i Sverige, Finland och Tyskland och dessutom gjort 60 landskamper för Tre Kronor.

- Domarna gör en bra match och har varit bra sett över säsongen. Det är inte lätt att vara domare idag och de är inte mer än människor så det är klart att det blir fel ibland, det gör vi alla. Dock tycker jag att de gör ett bra jobb, det är inte det jag ifrågasätter i det här fallet, säger Marcus Thuresson.

Är det domarna i matchen som anmält det?

- Som jag uppfattat det är det inte domarna som har tagit vidare och anmält utan detta kommer från ansvarig i situationsrummet. Jag har sett denna sekvens säkert 50 gånger nu och kan inte en enda gång se att det skulle vara diving. Det är ren och skär gissning från den som anmäler och vi bör koncentrera oss på fakta i saker. Enligt mig underminerar händelser som denna domarnas insatser. Som jag sa tidigare så gör de bra insatser.

Du går in och betalar Matsons eventuella böter på 5 000 kronor privat. Varför det?

- Taylor skall inte betala denna, den tar jag privat för hans räkning. Jag kan inte ställa mig bakom att vi inom vår organisation skall bötfälla en av våra spelare för just denna specifika händelse som är ren och skär gissningslek.

- Den som bedömer denna händelse och kommer fram till att detta skall anmälas samt att det bötfälls ifrågasätter jag starkt. Där bör diskussionen och fokus snarare vara enligt mig.

Hur tror du ditt agerande uppfattas? Är det inte bra med en referensgrupp och disciplinnämnd?

- Det vet jag inte, jag kan bara reagera och agera på hur jag känner. Det är bra med en disciplinnämnd, jag är jättepositiv till det. Diskussionen måste vara hur den skall agera och framför allt vem som leder den samt vilka som är delaktiga i den.