Lagkapten Schira besviken efter derbyförlusten
Publicerad: 2019-03-12
Efter match
Mycket stod på spel i derbyt mot Malmö och trots ett tidigt baklängesmål för Rögle kom laget ändå tillbaka spelmässigt och dominerade stora delar av första perioden. Men en stökig andra period fällde laget och Rögles lagkapten Craig Schira tyckte att laget tappade fokus där.

Rögle fick vända hem från Malmö efter en tung förlust på 0-3.
Efter ett snöpligt Malmömål till 1-0 knappt en och en halv minut in i matchen tog Rögle över perioden rent spelmässigt och hade bland annat ett mål bortdömt, ett skott i ribbans underkant och ett två mot ett läge som kunde resulterat.
Backen och lagkaptenen Craig Schira dolde inte sin besvikelse efter matchen.
– Det var en intensiv match och även om de gjorde mål tidigt lite onödigt så kom vi in matchen snabbt. Rent spelmässigt dominerade vi resten av perioden och vi kunde har gjort tre-fyra mål innan pausvilan, menar Schira efter matchen och fortsätter analysera:
– I andra perioden blev det mycket utvisningar och där tappade vi tyvärr fokus på det vi skulle göra. Deras 2-0 kom också där och sen var uppförsbacken brant.

I den tredje perioden stängde Malmö matchen och kunde fastställa slutresultatet till 3-0.
Det var dock i den andra perioden som den här matchen gled ur Rögles händer med alla utvisningar. Dock höll han inte med om att det borde ha blivit så mycket boxplay som det blev.
– Utan att säga för mycket så håller jag inte med om domsluten på alla utvisningarna i andra perioden. Det kändes jobbigt och lite orättvist vilket säkert ledde till att vi tappade vårt fokus som vi gjorde, även om det naturligtvis inte får ske, förklarar Schira.
I och med att HV71 vann och tog tre poäng så halkade Rögle ner på nionde plats i tabellen.

Det står nu klart att laget inte kan nå topp 6 men laget kan inte heller längre av egen kraft ta sig upp på åttonde plats som i så fall innebär att man inleder åttondelsfinalerna hemma och även har en eventuell avgörande match på hemmaplan.
För att det ska kunna ske måste Rögle ta tre poäng i serieavslutningen hemma mot Skellefteå på torsdag samtidigt som HV71 tar noll poäng mot Linköping.
Vad som också är helt klart är att Rögle kommer att ställas mot antingen HV71 eller Malmö i åttondelen.
– Nu tänker vi bara gå ut mot Skellefteå på torsdag och ge järnet för tre poäng för att sen hoppas på att det räcker för att avancera i tabellen. Skulle det gå till en avgörande match så hade det varit skönt att spela hemma då, avslutar Craig Schira.

Patric Andersson