Tung kväll i Karlstad - Rögle i brygga efter match 4
Publicerad: 2022-04-22
Färjestad gjorde tre mål i numerärt överläge och vann match 4 med 6-2. Rögle ligger nu under med 1-3 i matcher i serien som spelas i bäst av sju.

Rögles säsong hänger på en skör tråd, detta efter förlusten i Löfbergs Arena under fredagkvällen. De grönvita måste nu vinna tre raka matcher för att ta sig vidare till SM-final.

Adam Tambellini gjorde mål och assist och Anton Bengtsson mål för Rögle. Christoffer Rifalk vaktade Rögles kasse för tredje matchen i rad.

– Det var inte så här vi ville spela. Vi hade bra förberedelser och hade bra energi innan matchen. Vårt fokus var där det skulle. Vi var lite off i början och det var jobbigt att jobba sig igenom ett par situationer i den första perioden som kostade oss två mål. Det är svårt att göra mot ett lag som spelat väldigt bra, särskitl bra på hemmais, säger Rögles tränare Cam Abbott.

Precis som i de inledande tre matcherna kom Färjestad ut i ett högt tempo och satte fart framåt. Laget skapade farligheter direkt, och efter 2:23 kom 1-0 när Pontus Widerström hittade rätt på en retur från Rifalk. Färjestad var det spelförande laget under hela den första perioden vilket också syntes på skottstatistiken som slutade 13-7 till hemmalaget.

Rögles första puck på mål kom efter sju minuter när Adam Edström bröt igenom och testade Dominik Furch med en backhand. Efter 10.47 åkte samme Edström ut för en omdiskuterad charging och i det efterföljande powerplay-spelet ökade hemmalaget på till 2-0 genom Marcus Nilsson framspelad av Joakim Nygård. Rögle klarade däremot av ett tre-mot-fem-läge i slutet av perioden sedan Leon Bristedt och Brady Ferguson vistats ut.

I mittperioden åkte Daniel Zaar ut för tripping efter 2:48. Det utnyttjade Färjestad fram till 3-0 genom Daniel Viksten som satte Karlstad-lagets andra mål i powerplay för kvällen.

Hemmalagets Patrik Lundh fick en femminuters-utvisning för huvudtackling efter 5:39 - och gav Rögle en chans att ta sig in i matchen igen. De utnyttjade laget och med 2:44 kvar av utvisnignen reducerade Bengtsson till 3-1. Färjestad fick sedan ännu en utvisning och Rögle fick spela fem-mot-tre i 57 sekunder, då kom 3-2 genom Tambellini som hittade rätt på ett direktskott från den högra tekningscirkeln.

Rögles pushade på ytterliger, men avbröts när Färjestad fick ett powerplay med 3:51 kvar av mittperioden. Återigen lyckades Färjestad utnyttja sitt numerära överläge och satte 4-2. Sist på pucken var Victor Ejdsell.

32 sekunder in i den tredje periode bröt Samuel Jonsson igenom FBK-försvaret och ordnade en straff till Rögle. Tambellini tog hand om den och försökte med en backhan men stoppades av Furch.

– Det är tungt. Vi hade som mål att komma upp hit och ta en vinst. Vi får en tuff start där de får två snabba mål och vi får jobba i uppförsbacke hela tiden. Vi kommer tillbaka på något sätt och får in två i powerplay. Vi lyckas skapa en straff och lite till, men det vill sig inte riktigt idag, säger forwarden Daniel Zaar.

Adam Ginning ökade på till 5-2 efter 4:30 och Ejdsell till 6-2 i tom kasse med 5:31 kvar sedan Rögle tagit ut Rifalk för att göra ett fösök att komma ikapp.

– Det är inte slut ännu. Vi ska komma ut starkt hemma på söndag, säger Zaar.

Rögle behöver nu vinna tre raka matcher för att förlänga säsongen. Första försöket sker på söndag när match 5 spelas i Catena Arena (14.30). Köp dina biljetter här.

Notera att … Rögle spelade utan Ted Brithén, Tony Sund och Oskar Stål Lyrenäs, och matchade samma lag som i match 3 …

EFTERSNACK

{!A}