"Ett tråkigt beslut men helt rätt under rådande omständigheter"
Publicerad: 2020-03-15
SHL
På söndagen kom beslutet, Svenska Ishockeyförbundet följer SHL:s begäran om att ställa in SM-slutspelet. Därmed är säsongen 19/20 över. ”Det är ett tråkigt beslut men självklart under rådande omständigheter. Hälsan kommer i första hand”, säger Rögles klubbdirektör Daniel Koch i en kommentar.

I torsdags spelades sista omgången i SHL:s grundserie – en omgång där alla matcher spelades utan publik som ett led i regeringens beslut att begränsa publika evenemang med över 500 personer. Därefter beslutades att SM-slutspelet skulle skjutas fram men på lördagen ändrade man sig från att pausa till att trycka på stopp-knappen. En hemställan som Svenska Hockeyförbundet på söndagens beslutade att verkställa vilket innebär att säsongen 19/20 är över.
– Det är ett tråkigt beslut men som jag sagt tidigare, under rådande omständigheter så är det ett självklart beslut. Ishockey och sport får komma i andra hand, nu är folks hälsa viktigare, säger klubbdirektör Daniel Koch.
Han fortsätter:
– Det här är en helt unik situation och vi kommer behöva lite tid att samla oss och ta fram vilka konsekvenser det här kan komma att bli. Åter igen är det enormt tråkigt för alla fans, sponsorer, spelare, ledare och personal som efter flera års hårt arbete sett fram emot ett slutspel i Ängelholm. Vi har haft ett fantastiskt stöd under hela säsongen och har känt samma fina stöd de senaste dygnen också som varit väldigt omtumlande. Vi får göra det bästa av situationen och försöka samla oss och framförallt ta hand om varandra.

Rögles ordförande Håkan Eriksson, som även sitter med i SHL:s styrelse, är inne på samma linje:
– Det är såklart jättetråkigt men det här är något som är större och allvarligare än ishockey. Jag vill passa på att tacka alla, fans, åskådare, samarbetspartners och medlemmar, som på olika sätt stöttat oss och hoppas vi ses nästa säsong, säger Håkan.

Rögle spelade sin sista match för säsongen i torsdags när man besegrade Malmö med 5-2 inför tomma läktare i Catena Arena. En seger som innebar att Rögle slutade på en tredje plats, bästa placeringen någonsin, och kvalificerade sig för CHL-hockey nästa säsong.
– Det var en mycket annorlunda upplevelse och vi saknade publiken. Beslutet att ställa in resten av säsongen är tråkigt men under rådande omständigheter helt rätt och ett beslut jag står bakom, säger Rögles lagkapten Mattias Sjögren.
– Jag vill passa på att tacka för det otroliga stödet under säsongen. Vi som lag är stolta över det vi åstadkommit den här säsongen tillsammans med vår publik och sponsorer men nu får vi ta ett ansvar att hjälpa till att begränsa smittan, ta hand om varandra och så hoppas vi att vi ses nästa säsong, avslutar Mattias.

Rögles tränare Cam Abbott är inne på samma linje:
– Personligen så är jag förkrossad över att vi inte får chansen att spela en slutspelsmatch inför våra fantastiska fans. Men sett i ett större sammanhang så vet vi att coronaviruset kommer att förstöra för så många människor att hockey är det sista och minsta av våra bekymmer. Mina tankar går nu till de som drabbas på olika sätt och hur jag kan hjälpa dem genom det här. Hockey kan vi tänka på senare, säger Cam.