Årsmötet 2021: Håkan Eriksson omvald som ordförande
Publicerad: 2021-06-16
Under onsdagen höll Rögle årsmötet för 2021. Håkan Eriksson blev omvald till ordförande och styrelsen förblir intakt mot det gångna året.

Årsmötet, som hölls digitalt, avslutade en av klubbens mest utmanade säsonger någonsin. Detta på grund av coronapandemin och de restriktioner som kommit till följd av den. 15 röstberättigade fanns med på det digitala mötet, och totalt deltog ett tjugotal personer.

Mötet inleddes med en summering av styrelseordförande Håkan Eriksson och klubbdirektör Daniel Koch som pratade om året som gått och berättade om utmaningarna som klubben ställts inför.

– Det har varit väldigt mycket med pandemin. Sportsligt väldigt framgångsrikt, men det dagliga, med sporten det är ju inget som vi i styrelsen jobbar med. Men det är fantastiskt roligt att det gått så bra, säger Eriksson.

Omsättningen för året hamnade på runt 122 miljoner kronor medan kostnaderna uppgår till drygt 125 miljoner kronor. Det innebär en förlust på runt 3,5 miljon kronor för klubben. Koncernens Rögle BK’s  Det egna kapitalet efter den här säsongen uppgår till 7 081 409 miljoner kronor.

Daniel Koch berättade också att antalet ungdomar fortsätter att öka och att det nu är över 100 flickor aktiva i klubben och att den siffran gärna ska öka de kommande åren.

– Även ungdomsverksamheten har påverkats mycket av pandemi restriktionerna och jag är enormt tacksam för hur ledare och vårdnadshavare jobbat ihop för att anpassa verksamheten och göra det bästa av situationen för våra ungdomar, säger Daniel Koch.

Efter summeringen fortsatte årsmötet med de sedvanliga förhandlingarna

Valberedningens förslag om styrelse antogs vilket innebär att Håkan Eriksson fortsätter sitt uppdrag som ordförande, nästa år blir hans nionde på posten.

– Det är roligt. Det är en fantastisk ära att vara ordförande i Rögle BK, säger Eriksson.

Inga andra förändringar gjordes i styrelsen vilket innebär att den består av ordförande, sju ledamöter och en suppleant

En förändringar skedde däremot under årsmötet. På ledarmötesplatserna till Björn Elvenes Ungdomsstipendiefond ersätts Arne Nilsson, som gått i pension, med Rune Johansson som tillvardags är junioransvarig i Rögle.

Rögle BK:s styrelse 2020-21: Ordförande: Håkan Eriksson, omval 1 år (invald 2013)

Ledamöter:

Magnus Ramberg, 1 år kvar (invald 2010)

Lennart Mauritzson, 1 år kvar (invald 2013)

Maria Rooth, 1 år kvar (invald 2020)

Magnus Swärdh, omval 2 år (invald 2013)

Ulrika Dierhoff, omval 2 år (invald 2015)

Jan Swedin, omvald 2 år (invald 2011)

Stefan Andersson, omvald 2 år (invald 2019)

Suppleant: Svante Paulsson, omval 1 år (invald 2013)

Ledamöter till Björn Elvenes Ungdomsstipendiefond (ej valberedningens förslag): Tomas Jernberg, Kenth Bengtsson, Rune Johansson samt en representant från familjen Elvenes.

Föreningens ekonomiska berättelse kan du läsa här

Peter Ekholm