Tappert kämpande Rögle föll knappt
Publicerad: 2018-10-06
Efter match
Ett skadeplågat Rögle gjorde en enorm kämpainsats i bortamötet mot HV71 men fick vända hem till Ängelholm utan poäng. Hemmalaget HV71 vann med 3-2 efter några dramatiska slutminuter.

Rögle kom till Kinnarps Arena utan fyra ordinarie spelare. Kvartetten Ben Youds, Matt Anderson, Lucas Elvenes och Christian Thomas tvingades lämna återbud. Och efter första perioden i Jönköping fick anfallaren Linus Sandin utgå, skadad. Junioren Kevin Wennström kom in och fick sina första SHL-minuter.
Även om HV var det spelförande laget i första så svarade Rögle för en klart godkänd förstaperiod. Men det var HV som tog ledningen, i powerplay, efter knappt 16 minuters spel. Dessförinnan hade Taylor Matson haft matchens bästa chans när han kom fri i ett tidigare boxplay men han kom för nära HV-målvakten Felix Sandström som räddade avslutet.

Röglemålvakten Justin Pogge hade en hel del att stå i även i andra när hemmalaget bet sig fast i anfallszon. Knappt halvvägs in i perioden utökade HV till 2-0.
Men ett viktigt reduceringsmål några minuter senare gav Rögle ny energi. Backen Kodie Curran höll kallt inne pucken och sköt - skottet blockerades men Leon Bristedt var på rätt ställe och styrde in pucken bakom Sandström.

HV ledde skotten med 22-10 efter två men det skiljde bara ett mål. Rögle hade kanske inget flyt i spelet men spelarna kämpade och slet över hela isen för att få med sig poäng hem till Ängelholm.
Matchklockan tickade allt snabbare och med drygt två minuter kvar tog Rögle ut målvakten Justin Pogge. Men tyvärr så blev det istället för kvittering ett tredje baklängesmål i tom bur. Olle Liss reducerade till 2-3 med 36 sekunder kvar men närmre kom inte Rögle.