Julius Bergkvist ny sportadministratör i Rögle BK
Publicerad: 2021-04-20
Från den 3 maj blir Julius Bergkvist ny sportadministratör i Rögle BK. Bergkvist kommer sköta mycket av det administrativa kring sporten och bli en central del i den sportsliga verksamheten. – Tillsammans ska vi jobba för att bli den organisation som har Sveriges bästa miljö och resurser för utveckling av barn och ungdomar, säger Bergkvist.

Bergkvists arbetsuppgifter kommer i huvudsak bestå av schemaläggning av istider, organisation kring matcher, resor och ett nära samarbete med Skånska ishockeyförbundet. Han kommer också ha den centrala rollen i allt arbete med Svenska lag och klubbens camper. Rollen riktar sig i huvudsak mot Rögles Akademidel, men han kommer också vara involverad i delar som berör junior- och seniorverksamheten.

– Vi ser fram emot att ha Julius på plats och hans roll kommer vara ett led i att skapa Sveriges bästa miljö för barn och unga, säger Lotta Vöcks Möller som är ansvarig för Rögleakademin.

Att Rögle i och med ombyggnationen runt Catena Arena får tre isytor gör att klubben också kan effektivisera och optimera användningen av dessa.

– Julius kommer in i en tid där vi vill lägga våra istider efter mål- och åldersgrupp, en tredje isyta gör att vi kan anpassa detta på bästa möjliga sätt, säger Vöcks Möller.

31-årige Bergkvist kommer närmast ifrån en roll som verksamhetschef för HISO (Helsingborgsidrottens samorganisation). Han har en också lång erfarenhet från hockeyn och har själv spelat på Hockeyettan-nivå. Under sina sista sju säsonger som aktiv har han varit lagkapten i de klubbar han representerat.

– Jag älskar ishockey och att komma till Rögle med den utveckling samt de faciliteter som finns känns det fantastiskt roligt och inspirerande. Jag har haft fyra roliga år på HISO där jag jobbat för föreningslivet i Helsingborg. De känns nu skönt att fullt ut fokusera mig på en förening och få möjligheten att jobba med ishockey, säger Bergkvist.

– Jag har alltid haft en dröm att få representera Rögle. Tyvärr blev aldrig så under min spelarkarriär, men nu får jag möjligheten på ett annat sätt.

Rögle BK