Rögle upp i serieledning efter storseger i Luleå
Publicerad: 2020-12-08
Efter match
Rögle gick upp i serieledning efter en mäktig kollektiv uppvisning borta mot Luleå. Man vann med 5-0 (1-0, 3-0, 1-0) där laget imponerade stort. Fem olika målskyttar och Christoffer Rifalk höll nollan.

Rögle åkte till Luleå för att försöka besegra ett riktigt bortaspöke - här hade man inte vunnit på ordinarie tid på över tio år. Bara en seger på straffar på tolv försök.
Det blev en ganska jämn inledningsperiod spelmässigt även om Rögle skapade något vassare chanser. Och med 35 sekunder av perioden tog man ledningen. Daniel Zaar blev målskytt i powerplay, fint framspelad av Dennis Everberg.

Andra perioden blev en skånsk styrkedemonstration från Rögles sida - man tog över helt och som lag var man numret större än hemmalaget. Simon Ryfors utökade till 2-0, hans tolfte mål i år och en mäktig poängsvit förlängdes: 7+4 på de nio senaste matcherna. Nils Höglander satte 3-0 i nästan tom bur efter fint förspel av Moritz Seider och Brady Ferguson och Erik Andersson gjorde 4-0 efter klapp-klapp-spel från Höglander och Sjögren.

Rögle rivstartade tredje med att göra 5-0 redan i första minuten genom Dennis Everberg i powerplay, här fick bland annat målvakten Christoffer Rifalk assist.
Noterbart från matchen är också att junioren spelade några byten i tredje och kom därmed upp i över 100 SHL-minuter vilket ger ett rookiekontrakt!

Rögle klev därmed upp i serieledning och vänder nu hem för fyra raka hemmamatcher innan julvilan. Först väntar Skellefteå i Catena Arena på torsdag.