Lucas Elvenes uttagen i JVM-truppen
Publicerad: 2017-12-06
Nyhet
Rögles talangfulle anfallare Lucas Elvenes, 18, blev i dag uttagen till den svenska JVM-truppen. JVM avgörs i vinter i Buffalo, USA mellan 26 december-5 januari.

– Jag blev jätteglad när jag fick beskedet. Att spela JVM har varit ett av mina mål den här säsongen, säger Lucas.
Lucas fick beskedet direkt från förbundskapten Tomas Montén.
– Ja, han ringde och berättade det. Jag är sjukt stolt över att få en plats i truppen, det är många duktiga anfallare födda 98 och 99, säger Lucas som är född 1999.

Lucas Elvenes har svarat för en mycket stark första halva av den här säsongen. Den Röglefostrade anfallaren lånades ut till Oskarshamn i början för att få mycket speltid och har gjort succé. Han kallades tillbaka till Rögle i förra veckan och har gjort två riktigt bra SHL-matcher och är med i laget till torsdagens hemmamöte mot HV71.
– Det har gått riktigt bra för mig den här säsongen. Och uttagningen till landslaget är ett kvitto på det, säger Lucas.

J20-VM spelas i Buffalo från den 26 december men samlas redan den 14 december. Ett par anfallare ska plockas bort innan mästerskapet börjar.
Rögles sportchef Chris Abbott är mycket glad över uttagningen av Lucas:
– Det är bara att gratulera Lucas till uttagningen, det är en stor ära både för han och Rögle att få med spelare i landslaget. Han har jobbat hårt den här säsongen och är väl värd uttagningen, säger Chris och fortsätter:
– Jag ser fram emot att se honom spela i JVM på plats, jag kommer också att vara på plats under mästerskapet.
Även förre Röglebacken Timothy Liljegren, nu i Toronto Maple Leafs organisation, är med i den svenska truppen.
Vi säger stort grattis till både Lucas och Timothy och lycka till!