Håkan Eriksson omvald på årsmötet
Publicerad: 2018-06-07
Årsmöte
På torsdagskvällen höll Rögle BK årsmöte i Rögle Arenarestaurang. Håkan Eriksson omvaldes som ordförande av ett enhälligt årsmöte, Elvenesstipendier delades ut och vd Marcus Thuresson pratade om året som nu läggs till handlingarna och blickade lite framåt.

– Vi fick en tuff sportslig start på förra året och tvingades till förändringar. Men andra halvan av säsongen såg riktigt intressant ut och nu blickar vi framåt med tillförsikt, sa Marcus Thuresson.

33 röstberättigade medlemmar närvarade vid årsmötet som inleddes med att man höll en kort minnesstund, parentation, över förre spelaren och ordföranden Kjell Nilsson som gick bort i januari.
Därefter vidtog de sedvanliga årsmötesförhandlingarna. Det blev ett lugnt årsmöte där valberedningens förslag antogs. Det innebar att ordförande Håkan Eriksson omvaldes och går nu in på sitt sjätte år som ordförande i Rögle BK.
– Jag får tacka för förtroendet, det är en stor ära att få leda den här fantastiska klubben i ytterligare ett år, sa omvalde ordföranden Håkan Eriksson.

Klubbens vd Marcus Thuresson gick genom den ekonomiska rapporten. Omsättningen den gångna säsongen ökade till 124 miljoner kronor vilket är nytt rekord i klubbens historia. Det regionala näringslivets stöd är fortsatt starkt.
– Det är såklart glädjande att regionen tror på oss och det är en viktig grundpelare för vår verksamhet. Vi har fått in ett större antal företag som stöttar oss och paketerat det lite annorlunda där vår marknadssida har jobbat bra. Ett ökat driftsbidrag samt ICA Maxi-eventet är andra orsaker till omsättningsökningen, sa Marcus Thuresson.
– Resultatet påverkades negativt bland annat av att vi haft dubbla kostnader för sportchef och tränare under större delen av säsongen, fortsatte Marcus.
Det ekonomiska resultatet landade på ett plus på 267 000 kronor och det egna kapitalet uppgår nu till 4,3 miljoner kronor. SHL:s egna kapital-krav är på 4 miljoner kronor men ökar till nästa år till 5 miljoner.
– Egna kapital-kravet kommer successivt att öka upp till tio miljoner kronor.

Styrelseledamoten Magnus Ramberg omvaldes på två år.
För 29:e gången delades Björn Elvenes-stipendiet ut. Den här gången gick priserna till Samuel Jonsson (spelare) och Roland Karlsson (ledarpriset) och prisutdelare var Stefan Elvenes (se annan artikel).
Rögleprofilen Jim Brithén representerade Alla Tiders Rögle som består av gamla spelare i föreningen. Han tackade för det gångna året och hade med sig en stor pokal. Ett pris de gamla Rögleprofilerna fick med sig hem efter en golfmatch mot Tyringes gamla hockeyspelare. Priset ska förvaras i Lindab Arena tills nästa match om ett år.

Genom årsmötet avslutas säsongen 2017/18 officiellt. Rögle BK går en spännande framtid till mötes där mycket är på gång, på alla plan. Inte minst klubbens hållbarhetsprojekt, Grönvit Hållbarhet.

Rögle BK:s styrelse 2018/19:
Ordförande: Håkan Eriksson, omval 1 år.
Ledamöter:
Magnus Ramberg, omval 2 år.
Kvarvarande ledamöter:
Ulrika Dieroff, 1 år kvar.
Jan Swedin, 1 år kvar.
Lennart Mauritzson, 1 år kvar.
Magnus Swärdh, 1 år kvar.
Tomas Jernberg, 1 år kvar.
Suppleant: Svante Paulsson, 1 år kvar.

Övriga val: Val av revisorer och revisorssuppleanter:
Revisorer:
Per Karlsson, omval, 4 år.
Henrik Nilsson, omval, 4 år.
Revisorssuppleanter:
Marina Ide Schultz, omval, 4 år.
Micaela Karlsson, nyval, 4 år.

Ledamöter till Björn Elvenes Ungdomsstipendiefond (ej valberedningens förslag):
Tomas Jernberg, Kenth Bengtsson, Arne Nilsson, en representant från familjen Elvenes.