Rögles poänghopp släcktes snabbt
Publicerad: 2018-02-27
Efter match
Hoppet om en poängskräll fanns innan nedsläpp - men släcktes snabbt av ett effektivt och bestämt Växjö. Två snabba mål tidigt och en 3-0-ledning efter första 20 minuterna släckte Rögles hopp i matchen i Växjö.

– De var effektiva, gick ut bestämt och gjorde två mål och fick ännu mer energi att gå på. Det är ett bra lag och då får vi inte ge dem en sådan start, säger backen Kevin Gagné efter 0-5-matchen i Vida Arena.

Rögle kom annars till matchen med stärkt självförtroende efter den starka laginsatsen och segern i Mora i lördagens omstart av SHL.
Då var det Rögle som satte tonen. I Växjö var det det stjärnspäckade hemmalaget som tog tag i taktpinnen.
Spelmässigt såg det lovande ut inledningsvis med en hel del puckinnehav och spel i hemmalagets zon.
Men Rögle fick varken in puckar eller spelare nära Viktor Andrén i Växjö-kassen.
Det fick däremot hemmalaget. Hemmabackar fick genom skotten och framför Justin Pogge stod blåklädda hemmaforwards och skymde eller högg på returer.
De tre Växjö-målen var antingen backskott som gick in eller en retur i kortsargen där en hemmaspelare kunde lirka in pucken från nära håll.

Att ta in ett 0-3-underläge borta mot suveräna serieledaren är ingen enkel uppgift. Även om Rögle gjorde ett ärligt försök i andra.
Spelet jämnades ut och Rögle vaskade fram några riktigt bra målchanser. Tre frilägen - men inget mål.
– Det är en av skillnaderna mellan oss och dem. De är effektiva och utnyttjar sina chanser, det gör inte vi, säger Kevin.
Kevin var en spelarna som ställdes ensam mot Andrén - då gjorde hemmamålvakten en bra räddning på Kevins avslut.
– Bryan Lerg spelade fram mig snyggt. Ett mål där hade gett oss energi och kanske hade det kunnat bli mer spännande.

Röglebacken var såklart besviken efteråt - men vill flytta fokus:
– Vi ska ta lärdom av den här matchen. Men sen gäller det att blicka framåt, vi har en viktig hemmamatch på fredag mot Karlskrona, viktigt vi kommer ut starkt och sätter tonen i den matchen, säger Kevin.
– Det ska bli skönt att spela hemma i Lindab Arena igen, det var tre veckor sedan senast. Vi har en härlig publik som ger oss energi.

Röglebacken Janne Jalasvaara klev av matchen efter en spelad period.
– Han har problem med ett knä. Janne kommer att undersökas mer på onsdagen, därefter vet vi förhoppningsvis mer hur allvarligt det är, säger Rögles sportchef Chris Abbott.

Mer noterbart från matchen: succéförvärvet Olle Liss fina poängsvit sprack - för första gången fick han lämna en SHL-is poänglös. Detta i hans sjätte match i Rögletröjan. Han står kvar på sex mål och fyra assist - ett helt okej snitt.
Olle får gärna påbörja en ny poängsvit på fredag…