Gällande Fredrik Olofsson och Rögle
Publicerad: 2022-06-18
Fredrik Olofsson skrev i våras på ett kontrakt men Rögle, men forwarden blir tjänstledig och spelar istället i Dallas Stars nästa säsong. – Vi hoppas vi får möjligheten att jobba med Fredrik längre fram, säger sportchef Chris Abbott.

Förra säsongen gjorde Fredrik Olofsson stor succé i IK Oskarshamn. Efter säsongen skrev han på ett tvåårskontrakt med Rögle, men samtidigt skrev han också på ett NHL-kontrakt med Dallas Stars. Det innebär att han blir tjänstledig från Rögle och inte kommer spela med klubben kommande säsong.

– Jag var klar för Rögle men nu har jag kommit fram till spännande möjligheter och nya utmaningar utomlands. Genom min process har Chris varit stöttande och respektfull. Hur han har behandlat situationen är jag tacksam för. Chansen att jaga min dröm om att spela i NHL är här och jag kommer ta den. Min tid är nu, säger Olofsson.

– Över de senaste säsongerna har "Freddie" visat att han är en toppspelare i SHL, och även om vi kommer sakna möjligheten att jobba med honom kommande säsong hoppas vi att kunna göra det någon gång i framtiden, säger Rögles sportchef Chris Abbott.

Olofsson är född i Helsingborg, men lämnade tidigt Sverige med familjen och flyttade till Nordamerika. Olofsson spelade ungdoms-, junior- och collegehockey i USA innan han anslöt till MoDo inför säsongen 2019-20. Efter bara en säsong i HockeyAllsvenskan blev han klar för Oskarshamn som han representerade under två säsonger. Förra säsongen gjorde han 42 poäng (15+27) på 49 matcher och åtta poäng (2+6) på nio slutspelsmatcher. Han var också uttagen i den svenska OS-truppen i Peking och konkurrerade om en plats i den svenska VM-truppen. Olofssons framfart under säsongen väckte intresse från flera klubbar, däribland Rögle och det var också klubben från hans barndomstrakter som till slut fick hans signatur.

– Jag märkte tidigt när jag kom till Sverige att Rögle var och är laget man vill till om man vill bli bättre som hockeyspelare och tävla om mästerskap. Det är en toppklubb i världen och det bevisar klubben år efter år. Cam och Chris och det de har byggt upp är fantastiskt. Det var så klart otroligt lockande och kändes rätt med allt utanför och på isen, säger Olofsson.

Olofssons kontrakt med Dallas Stars är ett ettårigt envägskontrakt. Att Olofsson har ett envägskontrakt, som ger honom samma förutsättingar oavsett spel i NHL eller AHL, gör att Abbott räknar bort honom till kommande säsong. Men båda parter hoppas att det kan bli ett samarbete längre fram.

– Jag hoppas att möjligheten att spela för Rögle kommer igen. Jag vet inte när och om det kommer hända, men det hade varit en ära. Jag önskar gubbarna och laget lycka till och jag vet att trycket i Catena kommer vara grymt. Lycka till i år och gör eran grej. Trevlig sommar, säger Olofsson.

Peter Ekholm