JVM-center klar för Rögle
Publicerad: 2022-05-20
Rögle har gjort klart med Daniel Ljungman. Centern kommer närmast från Linköping och har skrivit ett tvåårskontrakt. – Det känns superkul. Jag är exalterad över att komma till en klubb där man får bra förutsättningar att nå sina mål. Målet är att spela i NHL en dag, säger Daniel Ljungman.

20-årige Ljungman gjorde den gångna säsongen 27 SHL-matcher och noterades för två mål och en assist. Dessutom gjorde han 21 matcher för Södertälje i Hockeyallsvenskan där han stod för tre mål och tre assist.

– Det gav mig mycket erfarenhet som jag kan ta med mig till nästa säsong. Jag lärde mig väldigt mycket av det. Det gick lite upp och ned, men jag tar med mig mycket, säger Ljungman.

Ljungman var dessutom uttagen i den svenska JVM-truppen där han gjorde två mål på två matcher innan turneringen avslutades på grund av Covid-19. Totalt gjorde han nio landskamper med juniorkronorna den gångna säsongen (3+2=5 poäng).

– En väldigt ung och utvecklingsbar spelare som vi tror kan ta nästa kliv i vår klubb. Ljungman har visat att han kan vara en stabil spelare både på SHL- och allsvensk nivå. Det är en hårt arbetande tvåvägscenter med ett väldigt bra skott, säger Rögles sportchef Chris Abbott.

Ljungman har Arlanda Wings som moderklubb och är draftad av Dallas Stars (femte rundan, 154 totalt 2020). Han flyttade till Linköping inför säsongen 2018-19 och har gått igenom klubbens J18 och J20-lag. Förutom Juniorkronorna har Ljungman också spelat i det svenska U17 och U18-landslaget. Säsongen 2020-21 gjorde han 42 matcher för Linköping i SHL och noterades för fyra poäng (2+2).

– Jag tycker att Rögle visat de senaste åren att det är en klubb som är bra på att utveckla spelare och det är viktigt när man är så ung som jag är. Det känns som att det finns bra förutsättningar, säger Ljungman.

Peter Ekholm