Från NHL-camp till JVM för Linus Sjödin
Publicerad: 2022-07-20
Linus Sjödin har bockat av ett av två stora äventyr den här sommaren. Hemkommen från Buffalo Sabres camp blickar han nu mot JVM.

Linus Sjödin draftades som nummer 211 totalt av Buffalo Sabres den 8 juli. Bara dagar senare var han på plats i Buffalo för att vara med på klubbens utvecklingscamp. Det var snabba svängar men det slutade i en nyttig läropeng för 19-åringen.

– Det var kul att få komma dit och träffa allt folk i organisationen och de andra draftade spelarna. För Buffalo var det inte viktigt att vara bäst på isen under den här veckan utan mer lära känna staden och alla runtomkring, säger Sjödin.

Sjödin översågs i draften förra året, och fick vänta ända till den sjunde rundan av årets draft innan han blev vald. Forwarden har fått jobba hårt för att draft-drömmen skulle slå in, och nu ska han jobba minst lika hårt för att i framtiden kunna spela i NHL. Att vara på Sabres camp ger honom inte bara självförtroendet en knuff utan också en del saker att ta med sig när han till hösten fortsätter karriären i Rögle.

– Man tar med sig det man hann höra och försöker göra likadant här hemma. Allt ifrån hur man ska göra med mat, sömn och saker på isen. Det var kul att höra allt det och jag kommer fortsätta få hjälp av Buffalo under säsongen.

Sjödin kommer från en stark säsong med Rögle. Han spelade en viktig roll i coach Cam Abbots lag och såg sin utvecklingskurva peka uppåt. I SHL blev det elva poäng (5+6) på 49 matcher, en klar förbättring från den assist han gjorde på 22 matcher säsongen 2020-21.

Linus Sjödin kom hem från Buffalo i söndags, men hinner bara med en kort vila innan nästa stora äventyr den här sommaren, nämligen JVM. Sjödin är en av fem Rögle-spelare som ska representera Juniorkronorna i Edmonton under augusti. Sjödin kom inte med i truppen i vintras, när turneringen skulle ha spelats med avbröts på grund av Covid-19. Men nu får han chansen att representera Sverige.

– Nu blir det först några dagars vila innan jag ska börja träna igen. Det blir nog också en sväng upp till min kusin i Smögen, annars ska jag bara förbereda mig så bra som möjligt för JVM, avslutar Sjödin.

Peter Ekholm