Eldebrink förlänger - kvar till 2019
Publicerad: 2016-11-10

Här är det sköna beskedet till alla Rögle-fans dagen före omstarten hemma mot Skellefteå: Huvudtränare Anders Eldebrink förlänger kontraktet och stannar i Rögle BK ända till 2019.

En stor och viktig pusselbit i Rögles framtidsbygge har landat. Anders Eldebrink blir kvar i Rögle BK. Han har förlängt sitt kontrakt med Rögle som huvudtränare i ytterligare två år, över säsongen 2018-19.

- Jag trivs bra här. Med laget, organisationen, klubben och staden. Vi har startat en intressant process och jag vill gärna vara med och bygga vidare, säger Anders Eldebrink.

Samtalen om en förlängning inleddes för en tid sedan och har intensifierats under uppehållet. Rögletränaren behövde inte fundera så länge även om det fanns intresse från andra håll:

- Jag har farit runt en del i min karriär tidigare och är färdig med det. Jag gillar jobbet i Rögle. Vi vill bli ett topplag i framtiden, vägen dit är stenig och ojämn och det gäller att ha tålamod. Men det finns vilja och möjligheter att lyckas och jag tycker det är en mycket intressant uppgift.

Rögles sportchef Anders ”Masken” Carlsson är mycket nöjd med att ha lyckats landa tränarfrågan för en bra tid framöver redan i november och därmed säkrat kontinuiteten vad gäller tränarfrågan för en överskådlig framtid.

- Vi trivs väldigt bra med Anders. Han har gjort ett fantastiskt jobb så här långt och det känns riktigt bra att Anders blir kvar som huvudtränare och ansvarig för vårt SHL-lag i flera år till, säger ”Masken” efter att ha fått Eldebrinks namnteckning på ett nytt tvåårskontrakt.

Rögles vd Marcus Thuresson:

- Kontinuitet och långsiktighet är viktigt för oss och Anders är en viktig pusselbit i vårt arbete. Han är förutom en bra ledare för vårt A-lag även en förebild för våra ungdomar som är en viktig del i vårt långsiktiga arbete, säger Marcus.

56-årige Anders Eldebrink är en av landets mest meriterade och eftertraktade hockeytränare. Den gamle storspelaren och världsbacken presenterades som ny huvudtränare för SHL-nykomlingen Rögle BK våren 2015.

Under hans ledning svarade Rögle för en sensationellt bra säsong när man mot alla experttips med god marginal klarade nytt kontrakt utan kval som bästa nykomling och samtidigt lät 14 juniorer debutera i SHL.

Arbetet med att etablera Rögle som en stabil SHL-klubb som framöver ska vara med och tävla om SM-medaljerna fortsätter den här säsongen.

- Anders är en erfaren och trygg person som tillfört oss mycket. Han är lugn även när det blåser lite och är en väldigt entusiastisk och energigivande person som även ställer krav. Anders har varit mycket bra för oss i den fasen vi befinner oss i just nu, säger ”Masken” som inte tycker det är för tidigt att lösa den framtida tränarfrågan:

- Nej, inte när man känner att det är rätt. Vi har börjat en resa och han är vår skeppare.

Att ha säkrat upp Eldebrink som huvudtränare i ytterligare två år sänder rätt signaler och kan underlätta arbetet med framtida lagbygge:

- Vi har visat att vi tror på Anders och han tror på oss. Nu vet övriga vad vi i Rögle vill och att vi menar allvar. Det kan bli enklare för spelare att bestämma sig, jag vet att han är omtyckt i spelarkretsar, avslutar ”Masken”.

Huvudpartners