Rögle BK förlänger med Samuel Jonsson
Publicerad: 2020-02-19
Nyhet
Rögle BK förlänger med egna produkten Samuel Jonsson. Den 22-årige backen som spelat i Rögle i hela sin hockeykarriär har skrivit på ett nytt ettårskontrakt som gäller över säsongen 2020-21.

– Ända sedan jag var liten pojklagsspelare i Rögle var mitt mål att få spela A-lagshockey för Rögle BK. Jag är glad över att få fortsätta representera min moderklubb och vara med på resan vi har inlett, säger Samuel Jonsson.
Samuel Jonsson är en rörlig och spelskicklig tvåvägsback som jobbat hårt och målmedvetet under hela sin karriär. När tvillingarna Chris och Cam Abbott kom in i Rögle BK som sportchef och huvudtränare i november 2017 fick den då 19-årige junioren chansen att debutera i A-laget på riktigt i Cams första match som huvudtränare i Rögle. Sen dess har Samuel varit bofast i seniortruppen.
– Vi är jätteglada att kunna förlänga med en spelare som har gått hela vägen från knattehockey till senior i sin moderklubb. Samuel har från dag 1 jobbat hårt och målmedvetet och verkligen visat att han förtjänar en plats i A-lagstruppen, säger sportchef Chris Abbott.

Samuel Jonsson har alltså spelat i Rögle i hela sin karriär. Han står totalt för 123 SHL-matcher i Rögledressen och från jul och fram till dess att han skadade sig mot HV71 den 25 januari var han en av de försvarare som spelade mest i laget. Han kunde inte spela när Rögle inledde sin nuvarande segersvit men är nu skadefri men har fått se segersviten växa från läktaren.
– Jag kände att den månaden innan HV-matchen spelade jag min bästa hockey. Skadan kom olägligt men det är bara att bita ihop och köra på. Jag är jätteglad att det går bra för laget. Och kontraktsförlängningen visar att klubbledningen tror på mig, säger Samuel.
Chris Abbott avslutar:
– Samuel har tagit steg varje säsong och är en viktig pusselbit i både dagens lag och vårt framtida lagbygge. Vi ser fram emot att få jobba med ”Samme” nästa år också, avslutar Chris.
Det nya kontraktet sträcker sig över 2020-21.

Fakta/#22 SAMUEL JONSSON
Back, vänsterskytt
Född: 19 maj 1998 i Ängelholm.
Längd/vikt: 177 cm/76 kg.
Moderklubb: Rögle BK.
I A-laget: Tredje säsongen, uppflyttad från Rögle J20 november 2017.
Statistik i Rögles A-lag: 123 matcher, 8+8=16 poäng, 16 utv. min.
Aktuell: Har förlängt kontraktet med en säsong, över 2020-21.