Äntligen JVM-debut för Clang
Publicerad: 2022-08-13
Calle Clang fick vänta över 600 dagar på sin JVM-debut. Men när han väl fick göra den höll Rögle-målvakten nollan. – Det har varit en lång väntan. Skönt att ha debuten avklarad, säger Clang.

Första gången Calle Clang blev uttagen till en JVM-turnering var 2021. Det året fick Rögle-talangen agera tredjemålvakt till Hugo Alnefelt och Jesper Wallstedt. I vintras blev JVM avbrutet på grund av Covid-19, och ännu en gång fick Rögle-målvakten vänta på att få spela i turneringen. Men nu, när den turneringen har börjat om, kom äntligen också debuten för Clang.

20-åringen vaktade den svenska kassen när Sverige vann med 6-0 mot Österrike under fredagskvällen. Clang gjorde 14 räddningar och höll nollan, i en för honom ganska utmanande match.

– Det var svårt att spela en match där man inte får något flow i grejerna och får stå långa stunder utan något att göra. Plötsligt kommer det en farlig chans här och där så det gäller att hålla fokus i 60 minuter, även om det kan vara tufft.

{!A}

Förra säsongen var Clangs första som seniormålvakt i Rögle och SHL. 20-åringen från Olofström spelade 17 matcher och hade en räddningsprocent på 91,5. I slutspelet gjorde han tre matcher med räddningsprocenten 91,2. I JVM konkurrerar Clang med den före detta Luleå-målvakten Wallstedt, som nästa säsong spelar i Minnesota Wilds organisation.

– Konkurrensen är stenhård. Det är bara en som kan stå där. Nu har vi fått varsin match och gjort det bra båda två. Det känns som att vi båda är inne i turneringen och det blir nog tuffa beslut för tränarna att ta framöver, säger Clang.

Sverige har inlett JVM i Edmonton med två raka segrar; 3-2 mot Schweiz och alltså 6-0 mot Österrike.

– Vi blir lite mer samspelta idag. Det syntes att vi fått några extra dagar att spela ihop oss på. Jag tycker timingen är bättre, det är fortfarande tidigt på säsongen så det såg mycket bättre ut. Men det finns fortfarande några steg att ta.

{!B}

I gruppspelet väntar härnäst USA, natten mot måndag svensk tid (04.00), och Tyskland, natten mot tisdag svensk tid (04.00).

– USA är ett bra lag. Det är på förhand det tuffaste motståndet i gruppen. Det gäller att vi fortsätter med det vi gjorde i dag. Är noggranna med pucken och inte tappar den på fel ställen, får ner den djupt och jobbar på deras backar. Då ska vi nog kunna vara med i den fajten också, säger Clang.

Peter Ekholm