Anders Lindbäck klar för Rögle
Publicerad: 2016-12-14
A-lag
Rögle BK har gjort klart med NHL-meriterade målvakten Anders Lindbäck. 28-årige Lindbäck ansluter till Rögle i nästa vecka.

– Jag vet i vilken situation Rögle befinner sig i men jag är övertygad att jag kan vara med och bidra till att det vänder, säger Anders Lindbäck.

Den 198 centimeter långe målvakten från Gävle är en av landets bästa målvakter. De sex senaste säsongerna har han spelat i NHL för Nashville, Tampa Bay, Dallas, Buffalo och Arizona.

Han inledde även den här säsongen i Nordamerika men har de tre senaste veckorna varit hemma i Sverige i väntan på ett nytt målvaktsjobb.

– Jag åkte över i början av säsongen till New Jerseys training camp. Det var ett långskott, de hade redan fem målvakter på kontrakt men för mig var det viktigt att visa upp mig och visa att jag är hel, berättar Anders.

Han åkte sen över och spelade några matcher med Los Angels Kings farmarlag men återvände sen hem till Sverige.

Nu är han istället klar för SHL-spel med Rögle säsongen ut.

– Jag känner ju till en del om Rögle sen tidigare. Några av spelarna som Sebastian Wännström och Daniel Widing till exempel. Sen har jag läst på en del sen ”Masken” ringde, säger Anders.

– Bilden jag fått är att Rögle är ett ganska ungt och lovande lag men som haft otur med mycket skador. Det finns en uppsida när skadade spelare återvänder. Jag tror jag kan bidra en del och jag ser verkligen fram emot att få spela med Rögle och hjälpa dem resten av säsongen., fortsätter han.

Vilken typ av målvakt är du?

– Jag är ju rätt storväxt. Jag försöker reagera på puckarna. Sen är jag bra med klubban och hjälper gärna till i uppspelen.

I veckan har Anders bland annat tränat med Tre Kronor i Stockholm och till helgen packar han för att åka ner till Skåne och tränar för första gången med Rögle på måndag.

– Det blir en kanongrej för mig att komma ner och spela där nere.

Rögles sportchef Anders ”Masken” Carlsson:

– När chansen dök upp att få hit Anders Lindbäck som är en av landets absolut bästa målvakter så såg vi en möjlighet att stärka upp laget inför andra halvan av serien då jakten av lagen ovanför oss i tabellen ska påbörjas. Det är en mycket rutinerad och lugn kille vi får in, säger Anders.