Österrikisk landslagsback till Rögle
Publicerad: 2024-04-15
RBK DAM
Laura Leitner blir Rögles första nyförvärv inför säsongen 2024-25. Den österrikiska backen ansluter från Södertälje SK och har skrivit på ett tvåårskontrakt.

Hon har representerat det österrikiska landslaget vid 13 tillfällen, nu vill 18-åriga Laura Leitner ta nästa steg i karriären.

– Jag vill bli en bättre spelare. Jag vill såklart också hjälpa laget. Jag vill vara en del av det och en del av framgången. Jag vill bara vara en del av den här familjen, säger hon.

Laura Leitner är född 2005 och uppväxt i Österrikes huvudstad Wien.

– Jag började med konståkning och när jag var nio testade jag hockey eftersom min bror spelade. Jag ville också prova och då blev jag förälskad i sporten. Jag slutade med all annan sport och fokuserade bara på hockey. När jag var 14 flyttade jag till Klagenfurt och började spelade med killar. Jag spelade där till jag var 16, 17 sen flyttade jag till Södertälje.

Flytten till Södertälje och Sverige innebar hennes första upplevelse med att spela mot och med enbart damer. Det blev två år i Södertälje innan Rögles satsning på damsidan lockade henne längre söderut.

– Jag har hört många bra saker, och det är en väldigt professionell klubb. Det känns som att det är som en familj här. Man känner sig verkligen välkommen. Första intrycket har varit väldigt bra. Jag kände mig bekväm och har en bra känsla över att komma hit.

Leitner gjorde åtta poäng (2+6) på 30 matcher med Södertälje den gångna säsongen. I HockeyAllsvenskan efter jul ställdes hon mot Rögle vid tre tillfällen.

– Det är ett lag som jobbar väldigt hårt. De spelar ihop och försöker hela tiden göra varandra bättre och hjälpa varandra. Det var roligt att spela mot Rögle.

Under sina två år i Sverige har Laura Leitner studeras på en engelskspråkig internationell skola, och i vår tar hon examen. Flyttlasset till Ängelholm går i slutet av juli.

– En bra skolad back, som vi tror kommer ta ytterligare steg i sin utveckling hos oss. Hon är ung, men är med och konkurrerar om en plats i Österrikes landslag. Hon har bra spelsinne och är säker i positionsspelet. Jag gillar hennes ödmjukhet och hon ser möjligheterna att kunna ta nästa steg i sin karriär här i Rögle., säger Rögles sportchef Julius Bergkvist.

Hela damtruppen hittar du här

Peter Ekholm
Huvudpartners