Zethers första banade vägen: "Som skrivet i sten"
Publicerad: 2024-04-07
Två matcher är spelade av semifinalen. Och två matcher är vunna. Simon Zether la grunden till ännu en seger på bortais.
– Oerhört glad just nu, säger Zether efter 4-2-segern.

En Röglepåg spelade fram till en annan Röglepåg. På passning från Samuel Jonsson såg Simon Zether till att inledde målskyttet borta mot Växjö.

Hur mår du just nu?

– Oerhört glad, säger forwarden med en välförtjänt pizzaslice i handen.

Det känns ju verkligen som att du har väntat på detta ett tag.

– Vi stod ju i Karlstad och pratade om det. Fasen, det har suttit långt inne men det gör det nästan ännu bättre. Det känns också ännu bättre att jag fick göra det framför Rögleklacken. Att få chansen att fira med dem gör det otroligt häftigt.

Och att det var just Samuel Jonsson som spelade fram, gjorde historian ännu bättre.

– Vi sa det efter, att det var nästan skrivet i sten att det var vi som skulle göra det tillsammans. En oerhört bra pass av ”Samme”, konstaterar Zether.

Växjö kom ut starkt och skapade en hel del farliga lägen. Christoffer Rifalk fortsatte på den inslagna vägen, genom att storspela.

– Han (Rifalk) har visat att han är här för att vinna matcher, han är en av våra absolut viktigaste spelare och visar verkligen vägen, säger Zether.

Innan perioden var slut skulle Zethers mål komma och sätta Rögle i förarsätet efter första.

Tidigt i en andra perioden skulle hemmalaget kvittera genom Robert Rosén.

– Jag tycker verkligen att Växjö är bra idag. De gör sina justeringar men jag tycker ändå vi visar karaktär. I den tredje perioden tycker jag att vi stänger ner dem, täcker skott och Rifalk står på huvudet, säger Simon Zether.

Det skulle dock inte dröja länge innan den grönvita ledningen var återtagen. Adam Engström skickade in en puck mot mål, en puck som Linus Sjödin snyggt styrde in.

– Roligt att Sjödin också får göra ett mål. Vi tycker det är kul att spela hockey just nu. Försöker använda oss av Bowlbys fart. Samtidigt som jag och Sjödin försöker spela smart.

Tidigt i den tredje perioden hände det grejer.

Anton Bengtsson skickade en hög puck fram till Adam Tambellini som fint serverade Simon Ryfors, centern drog till direkt och 3-1 var ett faktum.

Men den vitgröna glädjen varade inte särskilt länge. Bara drygt 30 sekunder senare fick Joachim Blichfeld chansen två gånger om och tryckte slutligen in 3-2.

Hemmalaget kom dock aldrig närmare än så. Med sekunder kvar fastställde Linus Sandin slutresultatet till 4-2 när han la in pucken i tom bur.

Vad tycker du om bortastödet idag?

– Stor eloge till alla som tog sig hit. Känns som att spela på hemmaplan. Det ska bli oerhört kul att vända hem till Catena Arena nu.

Trots en 2-0-ledning i semifinalen är det mycket hockey kvar. På tisdag väntar äntligen en match på hemmaplan.

– Växjö är ett oerhört bra lag. Bara för det står 2-0 i matcher betyder inte det att någonting är klart. Men väldigt skönt att kunna sno två matcher här uppe.

Anton Toft
Huvudpartners