Rögle Dam förstärker – back klar
Publicerad: 2024-05-09
RBK DAM
Johanna Kellander byter norr mot söder. Backen är klar för Rögle på ett tvåårskontrakt.

I våras var hon med och tog upp Skellefteå till SDHL. Men till hösten flyttar den Trelleborgs-bördige backen Johanna Kellander till Skåne och ansluter till Rögle. 22-åringen har spelat hockey i Malmö, Troja, Göteborg (SDHL), och i Skellefteå.

– Jag skulle säga att jag är en hårt arbetande back. Jag gillar att hålla i pucken, vara spelfördelare. I offensiv zon gillar jag att skjuta och vara delaktig i spelet, säger Kellander.

Förra säsongen gjorde hon 14 poäng (8+6) på 14 matcher i division 1, tre mål på 11 matcher i Dam HockeyAllsvenskan och en assist på fem matcher i kvalet till SDHL. Säsongen slutade med avancemang till landets högsta serie, något hon vill uppleva igen. Den här gången med Rögle.

– Det är en klubb med tydliga mål, fina faciliteter och bra möjligheter. Det finns ett stort engagemang och det är en fin klubb för damspelare att vara och spela i. Jag ser bara möjligheter med att komma hit, säger Kellander.

Rögles sportchef Julius Bergkvist beskriver värvningen av Kellander så här:

– Väldigt kul att Johanna valt att komma till oss. Det är en back med erfarenhet, pondus och som kommer förstärka vår backsida. Hon har bra karaktär och vi ser att hon kommer driva laget. Med denna värvning så ser backsidan helt klart intressant ut och en uppgradering mot föregående år, säger Bergkvist.

Peter Ekholm
Huvudpartners