"Känns som att man lämnar klubben på en väldigt bra plats"
Publicerad: 2024-05-07
RBK HERR
Samuel Jonssons tid i moderklubben är över för den här gången. Backen lämnar Rögle BK.

Samuel Jonsson tog sina första skär i Rögle när han var fyra år. Sedan dess har han varit klubben trogen. Fram till nu. Efter åtta A-lagssäsonger och nästan 400 seniormatcher i klubben fortsätter han karriären på annat håll.

– Rögle för mig är hem. Jag har varit här sen jag var fyra år gammal och mina första skär var här. Drömmen är att sista skären också kommer var här i framtiden. Det går inte att säga något speciellt jag kommer att sakna. Rögle är en paketdeal, en familj som är otroligt stor och det är hela den jag kommer sakna, Jonsson.

Samuel Jonsson debuterade i Rögles A-lag säsongen 2017-18 i SHL. Han har sedan dess gjort totalt 300 grundseriematcher i ligan, flest genom tiderna i Rögle, och stått för 55 poäng (19+36). Jonsson har också gjort fyra assist på 47 slutspelsmatcher med klubben. Jonsson var med och blev CHL-mästare med Rögle 2022, och har totalt gjort sex poäng (2+4) på 22 matcher i turneringen.

– Säsongen 2017/18 hade vi inte den målbilden vi har idag. Att vi har nått de framgångar vi gjort hittills och på ganska kort tid, gör mig otroligt glad och bådar gott inför framtiden. Det känns som att man lämnar klubben på en väldigt bra plats och ingen skulle bli gladare än jag om de skulle vinna redan nästa år, säger Jonsson.

Rögles sportchef Hampus Sjöström:

– Vi har kommit överens med Samuel i samförstånd om att avbryta kontraktet nu för att ge honom möjlighet att få en större roll och ta nästa steg i sin karriär på annat håll. Samuel har spelat i Rögle under hela sin karriär och kommer alltid vara grön och vit. Vi önskar honom all lycka till i framtiden. Jag vill också tacka honom än en gång för hans otroliga engagemang och för sin roll som förebild i den här klubben, säger Sjöström.

HÄR ÄR EN LÅNG INTERVJU MED SAMUEL JONSSON

Peter Ekholm, Anton Toft