Efter match: Luleå - Rögle 3-2 efter förlängning
Publicerad: 2021-12-09
Efter match
Efter en ny sen kvittering föll Rögle efter förlängning i Luleå. Slutresultatet skrevs till 3-2.

Adam Tambellini förlängde sin poängsvit och Anton Bengtsson stod för en ny kvittering i slutet. Men en utvisning i övertidsperioden gjorde att Rögle inledde sin Norrlandsturné med förlust i Coop Norrbotten Arena.

– Luleå har spelat bra på sistone. Det vet vi efter att ha sett många av deras matcher. Vi hade en bra start och en bra inställning. Det var mycket fram och tillbaka, men vi skapade inte tillräckligt många bra chanser för att få en annan utgång på matchen, säger Rögles tränare Cam Abbott.

Rögle fick en bra start på matchen. Efter knappt fem minuters spel gav Adam Tambellini bortalaget ledningen efter en två mot etta med Leon Bristedt. Målet var Tambellinis 15e för säsongen och hans poängsvit i SHL förlängdes därmed till elva matcher.

Ryan McKiernan tvingades lämna sent återbud kort innan nedsläpp. En bit in i den första perioden kom nästa skadesmäll när Oskar Stål Lyrenäs tvingades utgå efter att has träffats olyckligt av ett skott.

Tambellinis mål såg länge ut att bli första periodens enda. Men med ynka fyra tiondelar kvar på klockan fick hemmalaget förbi en puck bakom Calle Clang och det var lika på ett inför andra.

Efter en mållös andraperiod, med flera heta chanser för båda lagen, skulle det dröja till halvvägs in i den tredje perioden innan nästa mål kom. Rögle åkte på ett lagstraff och i powerplayspelet sköt Joonas Rask in 2-1 för Luleå.

Rögle har gjort det till en vana att komma tillbaka sent i matcherna och ikväll blev inget undantag. Precis som mot Örebro förra veckan var det Anton Bengtsson som med drygt en minut kvar av ordinarie tid nu tryckte in 2-2 som säkrade en poäng för de grönvita.

Matchen gick till övertid där Luleå avgjorde, återigen i powerplay. Därmed inleder Rögle sin Norrlandsturné med förlust. Nästa stop blir Skellefteå med start 15.15.

– Jag är besviken på resultatet, men vi krigade på i hela matchen. Vi försöker hitta de positiva bitarna och blicka framåt, säger Abbott.

Notera att… Ryan McKiernan tvingades lämna sent återbud inför matchen och Oskar Stål Lyrenäs utgick under matchen.

FRÅN OMKLÄDNINGRUMMET

Ted Brithén