Under en matchdag i Catena Arena jobbar omkring 17 kockar i fem olika kök med att servera högklassiga middagar till gästerna. Ansvarig för detta är Oliver Nilsson, som nyligen tagit över rollen som köksmästare.
– Det är en stor uppgift. Jag har haft liknande uppdrag innan, men inte i så här stor skala som detta är. Det är väldigt mycket mat som ska serveras, säger han.
28-åringen var fram till anställningen hos Rögle köksmästare på Torekov Hotell och var innan dess köksmästare på restaurangen Hamnplats 3 i Båstad.
Vad innebär rollen som köksmästare?
– Det är en utmaning och ett stort ansvar. Huvuduppgiften är att se till att vi serverar en helhetsprodukt till de som kommer hit. För att uppnå det måste man få med sig alla sina medarbetare.
En del i jobbet är att ta fram och utveckla menyerna, där han till sin hjälp har de många kockarna som arbetar i köken runt om i arenan. För att hitta rätt kombinationer och en röd tråd handlar det om att utnyttja allas styrkor. Allt för att skapa en så bra och spännande matupplevelse som möjligt.
– Vi diskuterar fram och tillbaka för att hitta en jämn och bra lösning. Alla sitter på unik kunskap som är perfekt att ta del av när man gör menyerna. Några är starkare vissa områden och några är starkare i andra, så det är väldigt viktigt att vi arbetar tillsammans, säger Oliver Nilsson.
Den som besöker Catena Arena för en SHL-match har flera olika möjligheter när det kommer till servering av mat. På entréplan finns Sportbaren, där det serveras flera sorters pizza och hamburgare samt revbensspjäll.
Två våningar upp finns Arenarestaurangen. där gästerna blir serverade en trerätters middag. Menyn varierar varje match, vilket är ovanligt i resten av SHL-arenorna enligt köksmästaren.
Ytterligare en våning upp, högst upp i arenan på det så kallade ”Loftet”, har en rad nya ytor och serveringar tillkommit. Det finns en buffé som alla åskådare i arenan kan köpa till sin biljett. Buffén varierar under säsongen, där gästerna får uppleva olika teman.
– Vi håller en hög standard i Arenarestaurangen, men vi vill utveckla det ytterligare. Målet är att vi ska ha fullbokat varje match och vi är på god väg att uppnå det. Som ett billigare alternativ till trerätters-middagen har vi buffén. Den är utformad så att det ska finnas något för alla och vi har väldigt varierande rätter. De teman vi kör har oftast en koppling till ett land eller region, vilket har varit väldigt uppskattat. Till kommande säsong kanske det blir ytterligare en twist till buffén, säger Oliver Nilsson.
Mitt på Loftets långsida finns arenans största loge, Göstas. Här hittar du Oliver under matchdagen, där han står i det personliga lilla köket inne i logen och förbereder maten till gästerna. I Göstas får besökaren en femrätters meny, personligen presenterad av Oliver.
– I Göstas håller vi en röd tråd där det finns ett asiatiskt tema. Just nu börjar vi med sushi och avslutar med yuzusorbet. Menyn varierar varannan eller var tredje match, vilket gör att du ska kunna boka med jämna mellanrum och ändå få en varierad smakupplevelse vid varje besök.
Vad kommer att vara din filosofi i rollen som köksmästare?
– Jag vill alltid göra gästen väldigt nöjd, så att de vill komma tillbaka. Det är alltid mitt primära mål och något som jag har haft med mig ända sen jag gick i skolan och på alla ställen där jag har jobbat. Sen har jag en bra känsla för smaker och en passion för goda smaker. Jag vill känna alla goda smaker själv och om jag tycker att något smakar gott är jag övertygad om att gästerna också kommer att tycka det, säger Oliver.
Vill du boka någon av de matupplevelser som Oliver och Catena Arenas kök erbjuder? KLICKA HÄR.