Inför nesläpp: Luleå - Rögle
Publicerad: 2021-12-09
Inför nedsläpp
Rögle går in i de avslutande matcherna innan uppehållet. Idag ställs laget mot Luleå i Coop Norrbotten Arena med start 19.00.

Det är snabba ryck för de grönvita. Efter att ha varit i Prag över dagen i tisdags väntar ny flygresa, den här gången bär det av till landets nordligaste breddgrader. Innan veckan är slut ska två matcher avverkas där Rögle inleder med att möta Luleå ikväll, som senast kommer från en övertidsförlust mot Linköping.

Matchen blir säsongens andra mellan lagen. Den första spelades i Catena Arena den 23 oktober där Rögle gick segrande ur den med tre mål mot ett. Luleå har sedan dess radat upp segrar och klättrat upp till en fjärdeplats i tabellen. Under hösten har laget fått nytillskott i form av 37-årige backen Sami Lepistö. Finländaren med meriter från såväl NHL som KHL har hittills stått för tio poäng på tolv matcher och varit en starkt bidragande faktor till lagets uppryckning.

Rögle har gått förlorande ur tre av de fyra senaste matcherna, men bara gått poänglösa från en av dem. I lördags såg det länge ut att bli noll poäng hemma mot Örebro, men de grönvita säkrade en poäng genom två snabba mål i matchens slutskede. Mer positivt är att laget senast kommer från en klar 5-2-seger i tisdagens CHL-kvartsfinal mot Sparta Prag. Nu är frågan om Rögle kan bygga vidare på den vinnande känslan.

GRÖNT & VITT GAMEDAY

{!A}

LÄGET I LAGET

Erlend Lesund är långtidsskadad och är borta cirka en månad framöver. Under onsdagen tränade ett fåtal Röglespelare på is och resten körde rehabträning på egen hand. Därför kommer mer klarhet i hur laget formeras efter morgonens isvärmning.

SIFFRORNA

10 - raka matcher med poäng har Adam Tambellini i SHL.

45 - tacklingar har Luleås Oscar Engsund delat ut på 22 matcher.

29 - procent är Rögles effektivitet i powerplay.

3 - mål har Dennis Everberg gjort i de två senaste SHL-matcherna.

Joel Nordström
Huvudpartners