Årsberättelsen: Organisation

Publicerad:

Årsberättelsen 2023

Rögles verksamhetsår 2022-23 är till handlingarna. I fem delar berättar vi om klubbens arbete och sneglar framåt mot 2023-24. I den här delen: organisationen.

När man tänker på Rögle BK är nog hockey det som först dyker upp. Men Rögle är mer än så. Faktum är att Rögle är en av Ängelholms största arbetsgivare. Med tydligt fokus på både organisation och utveckling vill klubben ta ytterligare steg framåt.

– Våra anställda är vår viktigaste resurs för att nå vår vision om att vara ledande inom svensk klubbishockey, säger Louise Ziegler HR-chef i Rögle BK.

Louise Ziegler anställdes inför säsongen 2023-24 som första HR-chef i en SHL-klubb. Under hennes första år har organisationen jobbat extra tydligt mot fyra fokusområdet: närområdets främsta arbetsgivare, högt medarbetarengagemang, hållbart ledarskap och effektiv organisation. Punkterna ska genomsyra hela organisationen; från ledare i akademin, till A-trupp och klubbdirektör.

– De här fokusområdena växte fram under säsongen. Sportsligt upplevde vi utmaningar vilket tydligt påvisade vikten av ett hållbart och stabilt ledarskap för att fortsätta vara en effektiv organisation, berättar Ziegler. 

[Följ oss på Facebook, Instagram och Twitter för ytterligare exklusivt material och Rögle-nyheter!]

Att vara en effektiv organisation handlar lika mycket om sättet man gör saker på som vad man faktiskt gör. Målsättningen är att alla ska dra åt samma håll och ta hand om varandra. Den känslan blev extra tydlig när klubben under året hastigt förlorade sin medarbetare ”Bengan”. Hans bortgång band ihop hela organisationen, från de allra yngsta till personal på kansliet och till spelare, nya som gamla. 

– De spelade ingen roll om man känt Bengan i två veckor eller i flera år. Alla slöt upp och band oss samman som organisation när det hände, och det är något vi kunna ta med oss vidare och också sätt sammansvetsat oss på många sätt, säger Ziegler. 

Att jobba i en hockeyklubb kräver en hel del. En del av verksamheten riktar sig åt ideellt, en annan åt professionell idrott och en tredje till en marknad med flera parametrar. Det krävs olika personer i olika roller för att den dagliga verksamheten ska bli så effektiv och så bra den bara kan. Att få in fler kvinnor i en traditionellt sätt mansdominerad bransch är något Rögle BK försöker.

– Vi ser ett stort behov av att vi som organisation, precis som i resten av branschen, jobbar för mer jämställdhet. Vi ser en stor betydelse av att attrahera fler kvinnor till vår organisation, antingen som aktiva spelare eller som ledare och medarbetare, säger Ziegler. 

Rögle BK

Rögles HR-chef Louise Ziegler. Foto: Rögle BK

Att optimera förutsättningarna för Rögle BK:s anställda är därför en punkt som är prioriterad till nästa säsong. Utveckling av klubbens anställda kan bara göras om den får rätt förutsättningar, menar Ziegler. 

– Titta bara på Max Bohlin och Julius Bergkvist som genom sitt relationsbaserade och trygga ledarskap nu trätt in i rollerna som assisterande tränare i herrlaget respektive huvudtränare i damlaget. Det är oerhört positivt att vi börjar få ännu fler förutsättningar för att kunna driva en intern utveckling även utanför isen.

Framöver kommer anställda i Rögle BK kunna fokusera ännu mer på sitt välmående. Framåt är det en punkt som organisationen kommer jobba hårdare med. 

– Vi kommer införa regelbunden mätning om vår personals välmående och vi har från och med 1 maj också anställt en idrottspsykologisk rådgivare som ska arbeta med våra barn och unga, säger Ziegler.

Bra ska bli bättre. Inte bara på isen utan också utanför. Och kanske är det inte bara hockey som dyker upp i huvudet när man hör Rögle BK framöver. 

– Vi vill vara starka förebilder för kulturen och ledarskapet vi står för, och vi vill vara en plats och organisation man vill komma och jobba hos, avslutar Ziegler. 

LÄS OCKSÅ:

Del 1: Sporten

Peter Ekholm