Rögle besegrade Luleå i Bengans match
Publicerad: 2022-11-26
Rögle tog tre viktiga poäng mot Luleå när Bengan hyllades i Catena Arena. Matchen slutade 3-1 efter att Adam Engström öppnat målskyttet.
– Det var en väldigt viktig seger och nu ska vi försöka fortsätta bygga vidare på det här, säger Engström.

Det var inte ett öga torrt inför nedsläpp när Rögle hyllade Bengt-Arne ”Bengan” Svensson inför lördagens match mot Luleå. Rögle skulle också hedra honom genom att ta tre otroligt viktiga poäng. Adam Engström, Adam Tambellini och Riley Sheen gjorde Rögles mål i 3-1-segern.

– Det var en väldigt viktig seger och skönt att vi kunde ta de där tre poängen som vi har längtat efter, säger kvällens första målskytt Adam Engström.

Calle Clang vaktade Rögles mål den här aftonen, hans nionde match den här säsongen. Han räddade 20 av 21 skott och stod för en stabil insats.

Rögle öppnade målskyttet dryga sex minuter in i den första perioden. Unge backen Adam Engström gjorde det helt på egen hand när han tog sig förbi försvarande Luleåspelare och hängde upp pucken i bortre krysset.

– Jag fick en bra pass av Brady upp till blå och sen såg jag att det kom en försvarare mot mig så då försökte jag bara ta mig förbi honom. Sen var det bara att försöka få ett skott på mål och den lyckades gå in, så det var skönt, säger Engström.

Hur är det med självförtroendet?

– Haha, jo men jag skulle väl säga att jag har ganska bra självförtroende just nu, säger han.

Rögle kom senast från en förlust uppe i Linköping, men trots det kände Adam Engström och resten av laget att formen var på väg uppåt. En känsla som visade sig stämma ikväll.

– Vi kände i den matchen att vi borde ha tagit tre poäng, så vi klev in i dagens match med väldigt mycket självförtroende.

Engström var inblandad i mycket i matchens första period. Ett par minuter efter 1-0 drog han på sig matchens första utvisning och Luleå utnyttjade sin chans i powerplay.

Likaläget stod sig in i den andra perioden där det var Rögle som tog tag i taktpinnen. Efter ett mycket fint anfall stänkte Adam Tambellini in ledningsmålet för hemmalaget, vackert framspelad av Linus Sandin och William Wallinder.

Rögle hade också ledningen inför den tredje perioden, där Luleå tryckte på för en kvittering. Det gjorde också att Rögle fick chansen att sticka upp på kontring emellanåt och det var flera gånger nära ett mål för de grönvita.

Tredje målet skulle också komma. Luleå tog uyt målvakten i slutskedet och då passade Riley Sheen på att göra sitt tredje mål för säsongen. Ett mål som också fastställde slutresultatet 3-1 och en väldigt skön seger för Rögle.

– Det var en väldigt viktig seger och nu ska vi försöka fortsätta bygga vidare på det här. Nu blir det en rolig match på tisdag och då ska vi spela lika bra, säger Engström.

Matcherna duggar tätt framöver för Rögle och på tisdag väntar säsongens andra Skånederby. Den matchen spelas nere i Malmö Arena och Rögle är ute efter revansch från första derbyt, där Malmö vann med 2-1.

Se eftersnacket med Calle Clang och Cam Abbott efter en känslosam kväll här!

Joel Nordström