Inför nedsläpp: "Känns som att vi gått framåt"
Publicerad: 2022-11-25
Självförtroende kommer mer och mer. Linus Sjödin vill bygga vidare på det när Rögle tar emot Luleå under lördagen (18.00).

Fall framåt och ett ökat självförtroende. Det är stämningen som känns av i och runt Rögles omklädningrum efter de senaste matcherna i SHL och CHL. Linus Sjödin understryker att laget inte är nöjda med resultaten, men det märks att lagets identitet börjar komma tillbaka.

– Det känns också som att laget har gått framåt de senaste två, tre matcherna. Vilket är positivt och det hoppas jag att vi kan bygga vidare på, säger Sjödin.

Rögle har visserligen bara en seger på sina fem senaste matcher i SHL. Men trots 2-3-straff-förlusten mot Linköping på torsdagskvällen var det försiktigt positivt efter slutsignalen. Arbetsinsatsen gjorde att Rögle etablerade sig i anfallszon och sköt 39 skott på mål, men det var bra två som lyckades överlista Marcus Högberg i Linköping-kassen.

– Vi har inte studsarna med oss nu riktigt. Fortsätter vi jobba som vi gjort de senaste två, tre matcherna så kommer det börja studsa vår väg och då hoppas vi att vi kan vända på den här trenden, säger Rögle-forwarden.

20-årige Sjödin hade en del av det. Forwarden har tagit fler initiativ de senaste matcherna och har ett mål och en assist på sina tre senaste SHL-matcher. Målet mot Örebro var hans första i SHL för säsongen.

Han stod dessutom för en assist i CHL-segern (5-1) mot Red Bull Salzburg.

– Det var rätt skönt att få målet uppe i Örebro. Det känns som att det lossnade lite, dels självförtroendemässigt men också spelmässigt.

MYCKET ATT BYGGA PÅ

Rögle har inte stått för de presentationer laget vill göra så här långt in på säsongen och ligger näst sist i tabellen inför matchen mot Luleå.

Hur tar man sig ur en svacka?

– Det gäller att jobba vidare och tänka positivt så mycket som möjligt. Under hela min juniortid har jag alltid varit någon som gjort mycket mål och mycket poäng. Nu har jag en lite mer defensiv roll, så det är klart att det var extra skönt att få trycka dit en balja. Jag hoppas bara det går bättre och bättre.

Mot Linköping spelade Sjödin tillsammans med Brady Ferguson och Linus Sandin. Om trion får förtroende även mot lördagens motstånd Luleå återstår att se. Rögle hade nämligen en frivillig träning under fredagen och därför gick det inte att utläsa några tilltänkta formationer.

– Jag tyckte det fungerade bra. Jag spelade en del med Brady förra säsongen. Jag och Sandin har inte spelat jättemycket ihop, men det kändes bra och vi hade några lägen där vi kunde ha tryckt dit pucken. Hoppas vi kan bygga vidare på det.

"KOMMER KÄNNAS TOMT UTAN HONOM"

Lördagens hemmamatch mot Luleå ger också Rögle ett tillfälle att hedra och minnas Bengt-Arne "Bengan" Svensson som hastigt gick bort den 6 november. Bengan, som alltid var i ishallarna och Catena Arena, har varit en del av hela Linus Sjödins hockeyliv. Eftersom Sjödin har spelat hela sin karriär i Rögle har han också stött på Bengan varje dag.

– Jag har känt honom otroligt länge. Han har alltid spridit så mycket energi och glädje. Det kommer kännas tomt utan honom här i hallen. Det blir fint att hedra honom imorgon.

Förutom Bengan kommer också Börje Salming, som gick bort under torsdagen, att hyllas.

Har du inte biljett till matchen hittar du det

Peter Ekholm