Rögle mållösa i Norrbotten: "Lät dem ta momentum"
Publicerad: 2023-01-26
Rögle förlorade torsdagens bortamatch mot Luleå. Matchen slutade 1-0 till hemmalaget.
– Vi måste hitta ett sätt att komma till fler skott och fler riktigt farliga målchanser, säger tränare Cam Abbott efter matchen.

Efter drygt 38 mållösa minuter öppnade hemmalaget målskyttet med matchens enda mål. Rögle fick aldrig hål på Matteus Ward i Luleåmålet och fick se sig besegrade.

– Jag gillade vår förstaperiod ikväll. Jag tycker att vi spelade med en hög intensitet och skapade ett par bra chanser. Sen faller vi helt ifrån det med vårt beslutsfattande i den andra perioden, säger Cam Abbott.

Christoffer Rifalk vaktade Rögles mål och stod för en rad viktiga räddningar i matchinledningen. Totalt blev det 24 räddningar på 25 skott.

Rögle hade två ramträffar i öppningsperioden och var närmast att ta ledningen i den mållösa förstaperioden. Ju längre andra perioden led tog hemmalaget över taktpinnen mer och mer och skulle också öppna målskyttet till slut.

Med knappa två minuter kvar av mittperioden sköt Konstantin Komarek från dålig vinkel, pucken träffade Rifalks hjälm och gick in i mål.

– Vi lät dem ta momentum. Kanske fem minuter av den andra perioden är acceptabla, men utöver det har Luleå full kontroll på händelserna, säger tränare Abbott.

Rögle tryckte på och skapade ett par heta chanser i tredje perioden, mest noterbart var Ludvig Larsson som hade chans i slottet. Men pucken ville inte in för de grönvita den här kvällen och hemmalaget tog samtliga tre poäng.

– Vi gör en ganska bra push i tredje och skapar okej chanser. I slutändan måste vi hitta ett sätt att komma till fler skott, fler riktigt farliga målchanser och bli lite hungrigare framför deras mål.  Vi gör en okej match, men vi är inte helt nöjda med vår insats ikväll, säger Abbott.

Nu väntar övernattning i Luleå för Rögle som åker till Skellefteå på lördag. Efter lördagsmatchen är det dags för hemmamatch igen. På tisdag är det Leksand som gästar Catena Arena, biljetter till den matchen kan du KÖPA HÄR

Joel Nordström