Efter match: Rögle - SønderjyskE 8-3
Publicerad: 2021-10-13
CHL 2021-22
Rögle lyckades på onsdagskvällen säkra segern i grupp D i Champions Hockey League. Hemmamatchen i Catena Arena mot danska SønderjyskE slutade 8-3 efter att Rögle gjort sex mål i den tredje perioden.

SÅ VAR MATCHEN

Sju olika spelare blev målskyttar när Rögle säkrade segern i grupp D hemma i Catena Arena under onsdagskvällen. Bland annat juniorerna Oscar Johnsson och William Strömgren som båda gjorde CHL-debut. Linus Sjödin gjorde två mål, medan Leon Bristedt, Ryan McKiernan, Oskar Stål-Lyrenäs och Ludvig Larsson gjorde resten av Rögles mål.

– Efter deras utvisning där exploderar det i powerplay, jag tycker att vi gör det bra. Lite tur ska man ha också, den första bara glider in. Det andra är efter en bra pass av Granath, säger Sjödin.

Matchen stod 3-3 när Shawn O'Donnell fick ett matchstraff efter 9:33 av den tredje perioden. Efter det började målen trilla in för Rögles del. De grönvita gjorde fem raka mål, varav fyra i powerplay, på lite mindre än sju minuter och vände matchen.

Rögle var i ledning med 2-1 inför sista perioden, men två snabba mål från gästerna vände på matchbilden. 2-2 kom efter 5:10 genom Mads Eller och bara 29 sekunder senare satte Martin Eskildsen gästernas ledningsmål.

Rögles upphämtning och vändning inleddes sedan med mål från Strömgren som kvitterade matchen till 3-3 efter 9:22 av tredje perioden. Sjödin petade in 4-3 i powerplay efter 9:43 och sedan följde mål från Stål-Lyrenäs, Ludvig Larsson, Johnsson och Sjödin för att ordna slutresultatet och gruppsegern.

– Det är klart, när vi ligger under med 2-3 så börjar man tänka på hur man ska coaaha laget för att få in en kvittering. Strömgren kvitterar och sedan kommer ett långt powerplay … sättet vi utför det powerplay-spelet på är otroligt imponerande. Jag är glad att de som fick vara på isen gjorde jobbet, säger Rögles assisterande coach David Printz.

Första perioden blev en mållös historia, och det var först efter 6:35 av mittperioden som Rögle kunde späcka målnollan i matchen. Brady Ferguson satte igång spelet från egen zon och i ett två-mot-ett-läge spelade Stål-Lyrenäs fram Bristedt som nöp till direkt och överlistade Patrik Gailbraith i SønderjyskE-kassen.

Rögle ökade på till 2-0 efter 7:12. Åtta sekunder in i ett numerärt överläge tryckte McKiernan in ett direktskott från den högra tekningscirkeln, framspelad av Larsson och Ferguson. Poängen var Larssons åttonde i CHL (3+5) på sex matcher, vilket är bäst i Rögle-laget under gruppspelet.

SønderjyskE reducerade till 2-1 efter 9:58. I powerplay prickade O’Donnell in pucken bakom Calle Clang.

Rögle kom till spel med sex spelare från J20; William Strömgren, Oliver Tärnström, Philip Granath, Oscar Johnsson, Kevin Engvall och Oskar Hassel.

– Varenda en gjorde ett jättebra jobb, jag önska att Oskar fått lite mer istid. Han fick lite mer i slutet och gjorde det bra. Alla var ledande på många sätt, sättet de spelade på, höll i pucken och skapade framåt. Jag är jätteimponerad över deras förhållnignssätt till matchen hur de förberett sig. De har tagit in en hel del information på kort tid och gjort det bästa av det, säger Printz.

Gruppsegern gör att Rögle har skaffat sig en bra seedning inför slutspelet.

Notera att …

• Rögle hade sex spelare som stod för vars tre poäng i matchen:

Linus Sjödin (2+1), Leon Bristedt (1+2), William Strömgren (1+2), Ludvig Larsson (1+2), Oskar Stål Lyrenäs (1+2) samt Brady Ferguson (0+3).

• För Rögle väntar nästa utmaning redan under torsdagen när Frölunda väntar i SHL på bortaplan. Missa inte Grönt & Vitt Gameday imorgon med det senaste inför den matchen.

• Rögle spelade utan Anton Bengtsson, Dennis Everberg, Mattias Sjögren, Adam Tambellini och Erlend Lesund

_Artikeln uppdateras! _

HÖJDPUNKTER