Ny satsning på våra ungdomar
Publicerad: 2018-03-06
RögleAkademin
RögleAkademin gör en rejäl satsning till nästa säsong. Man anställer utbildningsansvariga instruktörer till samtliga ungdomslag för att planera och leda all is- och fysträning. Dessutom införs teknikmåndagar och sen tidigare är det klart med is året runt i en hall.

– Vi har redan en dokumenterat bra verksamhet som leds av föräldrar och andra frivilliga. Det vill vi inte tappa men genom att addera en av oss anställd instruktör till varje ungdomslag så tror vi att vi kan höja kvaliteten ytterligare för våra ungdomar, säger Arne Nilsson i RögleAkademin.
– Samtidigt så säkerställer vi att alla ungdomar får en likvärdig utbildning och förhoppningsvis så avlastar den här satsningen en del för dagens ledare som gör det på frivillig och ideell basis, fortsätter Arne Nilsson.

Nyheterna presenterades för föräldrar vid informationsmöten i Lindab Arena på måndagskvällen.
Förutom Arne Nilsson så var det förra NHL-proffset Patric Kjellberg som genomlyst klubbens ungdomsverksamhet under säsongen samt Rögles sportchef Chris Abbott som var på plats och höll i informationen och svarade på frågor.
Chris Abbott inledde mötet:
– Jag är oerhört glad över att få komma tillbaka och få vara en del i Rögle BK igen. Jag ser det som att komma tillbaka till min familj. Jag vill att alla ska känna så.
– Jag har spelat med många skickliga och talangfulla spelare när jag var yngre. Men det var inte de bästa som nådde längst. De som lyckades allra bäst var de som älskade sin sport, som hade passionen och drivet. Jag vill att vi tillsammans skapar en miljö i Rögle BK som gör att era barn älskar att komma ut till varje dag, att de älskar spelet och att vara en del i ett lag och att vara en god kamrat. Tycker barnen att bästa stunden på dagen är att vara ute hos oss så har vi lyckats.

Den största nyheten är att från och med nästa säsong så kommer samtliga ungdomslag i RögleAkademin (från U8 till U15) att ha en utbildningsansvarig instruktör, anställd av klubben, som planerar och leder alla träningar på is, ansvarar för laguttagningar och andra frågor som rör spelarna.
– Man ska se det här som en extra resurs som tillförs verksamheten. Fortfarande är vi beroende av att föräldragruppen av ledare som finns runt varje lag finns kvar. Till exempel matchcoacher, hjälpa till på träningar, materialbiten med mera. Allt detta behöver vi ha kvar, säger Patric Kjellberg.
– Genom att anställa instruktörer så kvalitetssäkrar vi utbildningen för samtliga, att klubbens styrdokument ”Gröna tråden” efterlevs och att alla ungdomar i Rögle BK får en likvärdig utbildning, fortsätter Patric.

Dessutom har RögleAkademin skrivit kontrakt med Crossfit Ängelholm som under ledning av Anton Jonkman och hans instruktörer kommer att köra all fysträning med samtliga ungdomslag.
En annan nyhet är att måndagar blir en speciell teknikdag där samtliga ungdomslag kommer att ha ett teknikpass på is.

Sen tidigare är det klart att Rögle kommer att ha is året runt i Akademihallen vilket innebär att samtliga ungdomslag kommer att ha två ispass i veckan från och med den 9 april fram till veckan före midsommar. Därefter blir det semester tills camperna drar igång vecka 30.

Någon undrade om Rögle tycker det är ett problem att många ungdomar också spelar fotboll och att det krockar med hockeyträningen:
– Nej, vi vill att barnen håller på med fler idrotter, svarade Patric Kjellberg. Vem står för kalaset?
– RögleAkademin. Medlems- och träningsavgifter kommer att vara oförändrade. Vi kommer att lägga ut en annons om att vi söker instruktörer nu och hoppas att alla är på plats till 1 maj då den nya säsongen drar igång, säger Arne Nilsson.
Sportchef Chris Abbott avslutar:
– Nyheterna som presenteras här i kväll om satsningen på era barn är bra nyheter och det kommer att höja kvaliteten på vår verksamhet. I förlängningen kommer allt fler Röglefostrade killar att besöka mitt kontor för att skriva ett A-lagskontrakt och det är precis vad vi vill.