Tung förlust för vilt kämpande Rögle
Publicerad: 2017-01-24
Match
Rögle förlorade hemmamötet mot Djurgården med 1-3 i en jämn och spännande match.

Matchen Rögle-Djurgården skulle egentligen spelats i slutet av oktober men var flyttad eftersom Lindab Arena var upptaget av kommunens junileumsfest.

I Röglebåset gjorde Patrik Ross och Roger Hansson debut som assisterande tränare, jobb de tillträdde på måndagen.

Hemmalaget inledde piggt och aggressivt och tog tag i taktpinnen. Man hade dock svårt att få fram skotten till Mikael Tellqvist i Djurgårdens mål.

Halvvägs in i perioden tappade Rögle initiativet och Djurgården tog över och tryckte tillbaka hemmalaget. Anders Lindbäck i hemmamålet tvingades till flera makalösa räddningar och såg till att det var 0-0 efter första.

Rögle fick power play tidigt i andra men lyckades inte utnyttja övertaget. Strax efter att Djurgården blivit fulltaligt tog man ledningen. En misstänkt offside föregick Markus Ljunghs 1-0-mål.

Det blev irriterat ute på isen och Rögle tappade fokus. En time out av Rögle gjorde att man kunde lugna ner sig.

Gästerna gjorde 2-0 efter knappt 13 minuter, Matt Anderson sköt snabbt i bortre krysset sedan en retur tagits om hand av Djurgården.

Talangen Lucas Elvenes fick chans i slutskedet av perioden och kunde blivit målskytt direkt när han blev fint framspelad av Ludvig Claesson - men skottet parerades av Tellqvist.

Rögle vaskade om i de offensiva enheterna till tredje perioden. Bland annat fick Lucas Elvenes fortsätta spela med Filip Karlsson och Sebastian Collberg - en enhet som skapade oreda i gästernas försvar.

Tiden tickade iväg, Rögle fick chans i power play efter tio minuter men fick inte hål på nollan. Men med knappt sju minuter kvar kom den efterlängtade reduceringen. Felix Schütz bröt ett uppspel och frispelade snyggt Bryan Lerg som distinkt satte pucken, hans 13:e mål.

Rögle gick för en kvittering, Sebastian Collberg blev frispelad bara 35 sekunder senare men sköt över. Rögle låg på hårt för att få in ett andra mål, med drygt minuten kvar tog man ut målvakten, för 20:e gången den här säsongen.

Men istället för hemmajubel kunde Patrik Lundh göra 3-1 i tom bur och en ny tung förlust för Rögle var ett faktum.