Eldebrink hoppas på en bra start på det nya året
Publicerad: 2017-01-04
Inför match
Skellefteå på bortais - det är Rögles första uppgift på det nya året. Tränare Anders Eldebrink vill se ett aktivt och modigt Rögle inleda 2017 års SHL-spel.

– Skellefteå på bortais. Vi behöver ju inte tyngas av något favoritskap direkt, säger Rögletränaren Anders Eldebrink.

Men han fortsätter snabbt:

– Det finns tre poäng på bordet när pucken släpps. Jag vill att vi ser möjligheten. Vi har besegrat Skellefteå tidigare i höst på hemmais, nu är det dags att vinna borta över dem också, säger han.

Rögle tränade på onsdagen och flyger upp till Skellefteå på torsdag efter lunch, spelar matchen och flyger sen direkt hem igen för att få så bra förutsättningar inför lördagens hemmamatch mot Djurgården.

Det förväntas en rejäl anstormning av hemmalaget. Men coach Eldebrink vill inte att hans lag bara backar hem.

– Vi får akta oss för att bli passiva, det passar inte oss. Vi ska vara noggranna i försvarsarbetet och se till att hålla dem på rätt sida. Samtidigt måste vi våga kliva upp och sätta press högt upp i banan när tillfälle ges och ligga på deras backar, säger han.

Hur laget ska formeras bestäms först matchdagen men klart är att Daniel Sylwander sällar sig till listan över skadade anfallare (åtta stycken) och dessutom saknas Mathias From fortfarande (kommer hem från JVM på fredagen).

17-årige talangen Lucas Elvenes och ett år äldre Johan Zarwel är kallade till samlingen på torsdagen och ingår i truppen.

– Vi har viktiga matcher framför oss och det hade varit skönt om vi kunde få tillbaka några spelare så att konkurrensen ökar. Vi har slitit hårt på en del spelare, säger Eldebrink.

Matchen i Skellefteå börjar kl 19.

Här är Rögles trupp till matchen:

Målvakter: Oscar Dansk/Anders Lindbäck.

Backar: Almen Bibic, Alen Bibic, Cade Fairchild, Ludvig Claesson, Jesper Williamsson, Dominik Granak och Kevin Marshall.

Forwards: Christopher Liljewall, Filip Karlsson, Sebastian Collberg, Taylor Matson, David Åslin, Felix Schütz, Jack Connolly, Simon Ryfors, Bryan Lerg, Ludvig Elvenes, Lucas Elvenes, Gustav Olhaver, Johan Zarwel.

Huvudpartners