Lägesrapport med Chris Abbott
Publicerad: 2018-05-30
A-lag
Rögles sportchef Chris Abbott är tillbaka i Sverige efter en intensiv tid i Nordamerika. Veckorna på andra sidan Atlanten ser han som en värdefull investering på både kort och lång sikt. På frågan om de resterande lediga platserna i truppen ler han dock hemlighetsfullt.

– Jag har hunnit träffa och lära känna en massa människor som jobbar inom hockeyvärlden. Till exempel agenter, spelare och ledare. Jag har skapat ett nätverk som vi kommer att ha nytta av framöver, säger Chris Abbott.

Även om han varit i Nordamerika har han jobbat med lagbygget. Senaste tiden har tränarstaben spikats i och med att förre spelaren Cory Murphy kontrakterats som assisterande tränare och i fredags blev förre HV-anfallaren Erik Andersson klar för Rögle.
– Jag är mycket nöjd och glad över att Cory valde oss. En seriös och mycket kunnig människa som kommer att hjälpa oss. Erik Andersson har jag spelat med nyligen och jag vet vilken kapacitet som finns i honom och han kommer att vara nyttig för oss, säger Chris.

Fortfarande återstår det några luckor i truppen och folk är förväntansfulla över vilka spelare det kommer att bli:
– Jag förstår att man är nyfiken och vill veta, säger han och ler.
– Jag har hittat ett antal personer som jag vill ha. Men vi får ha tålamod och vänta ut deras beslutsprocesser.
– Jag jagar spetskompetens. Jag söker ett par offensiva spelare, bland annat en center och en ytter, som kan bidra i offensiven. Men de här spelarna som jag vill se i Rögle i vinter har inte bara det finansiella som morot i sin beslutsprocess. Jag jobbar hårt för att övertyga dem att vi är en klubb och organisation på väg mot något bra och att de kan komma hit och vinna något. Och att det kan vara en alternativ väg för att nå NHL som är deras mål.

Att det kan dra ut på tiden har han inga problem med:
– Ne, som jag sa så gäller det att ha tålamod. Det är mer än tre månader till första SHL-matchen.
Väl hemma i Lindab Arena igen så rusade Chris omgående upp till gymmet för att inspektera hur om- och utbyggnaden av gymmet går:
– Det kommer att bli grymt bra. Vå får ett större och hypermodernt gym. Det kommer att bli en mycket värdefull tillgång för oss framöver, säger han med ett brett leende.
Under de närmsta dagarna kommer Chris att närvara vid den stundande skillscampen som Rögle är värd för. Det är första gången som Power Edge Pro Camp arrangeras i Sverige och Rögles A-lagsspelare kommer att delta som en av flera träningsgrupper. Campen börjar på torsdag och pågår till söndag.