Gelinas redo - kanske redan mot Luleå
Publicerad: 2019-02-25
Inför match
Nye Eric Gelinas gjorde sin första träning med laget och kan debutera redan borta mot Luleå i morgon, Ted Brithén var också tillbaka och körde för fullt - tränare Cam Abbott var riktigt nöjd efter måndagens träning.

– Alla spelare var på isen och det var en bra träning. Puckarna satt hårt på bladen, bra intensitet - det var ingen dålig måndagsträning det här. Det kändes bra, säger tränare Cam Abbott efter ispasset inne i Akademihallen.
SHL-lagen står inför en intensiv slutspurt, med start i morgon ska åtta matcher spelas på 17 dagar.
– Det är samma schema för alla. Och det är en rolig tid på året, det är nu allt sätts på sin spets. Vi får anpassa träningarnas längd efter hur spelschemat ser ut. Sen är det viktigt att killarna tar hand om sin kropp, äter och sover ordentligt så de är redo när pucken släpps matchkvällen.

Första utmaning i den intensiva spurten är Luleå på bortais i morgon kväll. Tabelltvåan Luleå är enda laget som Rögle inte besegrat den här säsongen.
– Vi gjorde en bra match senast och föll på övertid. Luleå är ett bra lag, välorgansierat. Men vi är också ett bra lag och vi är hungriga. Alla lag i serien kan besegras, säger Cam.
På spelarsidan så var Ted Brithén, som saknades i lördags mot Mora, tillbaka i träning. Även nye backen Eric Gelinas gjorde sin första träning med laget och var även med i en av powerplay-uppställningarna.
Hur det blir med deras medverkan mot Luleå återstår att se:
– Vi får se statusen efter matchvärmningen i morgon. Men kul att se att alla var ute och körde, säger Cam.

Eric Gelinas var glad över att få träna ishockey för första gången på tre veckor.
– Ja, det är roligare än att köra skridsko på egen hand. Det kändes bra, vi får se hur det känns i eftermiddag/kväll, säger Eric.
Är du redo för spel mot Luleå i morgon?
– Som jag sa, vi får se hur det känns. Jag har inte hunnit prata med tränarna heller. Men jag ser fram emot att kunna spela en match igen.

Så här är läget i Rögles trupp inför matchen i morgon:
Målvakter: Justin Pogge och Ville Kolppanen.
Backar: Craig Schira, Kodie Curran, Jonas Ahnelöv, Samuel Jonsson, Jesper Williamsson, Daniel Bertov, Eric Gelinas och Alen Bibic.
Forwards: Daniel Zaar, Ted Brithén, Leon Bristedt, Lucas Elvenes, Mattias Sjögren, Olle Liss, Nils Höglander, Taylor Matson, Linus Sandin, Erik Andersson, Simon Ryfors, Matt Carey, Daniel Widing, Trevor Mingoia.
Skadade: Backarna Ben Youds och Jakob Bondesson.
Övrigt: Kevin Wennström är med juniorlaget.