Everberg på väg mot slutspelsform
Publicerad: 2020-03-05
Efter match
Med två mål i matchen var Rögles Dennis Everberg tungt bidragande till att Rögle tog en viktig trepoängare i jakten på slupspel och en bra tabellplacering. Mer tre omgångar kvar av grundserien börjar Everbeg närma sig toppformen på allvar.

Det blev en svänging och målrik tillställning när Rögle tog tre tunga poäng mot Brynäs hemma i Catena Arena via seger 6-4. En bland många bidragande spelare var lagets storväxte forward Dennis Everberg som hade 2+1 i matchen. Ett av målen gjorde han på straffslag med ett enkelt men också ett väldigt vackert avslut. En backhanddragning och sedan pucken upptryckt i nättaket bakom Brynäs målvakt Samuel Ersson.
– Jag har väl egentligen inte så många straffvarianter och jag hade bestämt mig innan hur jag skulle göra. Skönt att se att den satt utan problem, förklarar Dennis Everberg och beskriver sedan sitt andra mål i matchen som gjordes i powerplay och som blev något av spiken i kistan för gästerna från Gävle:
– Vi tryckte på med skott och puckar på mål hela tiden. Vi hade bestämt oss för det eftersom Brynäs låg så djupt med sin box. Därför satsade vi på det istället för att försöka att passa oss igenom som var nästan omöjligt med tanke på hur Brynäs låg i banan. Till sist lyckades jag slå in en retur i ett läge i matchen några minuter efter deras reducering till 5-3.

Matchen i övrigt hade en svänging karaktär och Brynäs tilläts hela tiden hänga sig kvar i matchen. Deras reducering till 6-4 kom med mer än fem minuter kvar och laget tog också ut målvakten på slutet i jakt på reducering och kvittering.
– Det blev onödigt spännande på slutet och det var också onödigt av oss att släppa in dem i matchen där i andra perioden. Vi gjorde en riktigt bra förstaperiod och borde kanske egentligen ha avgjort matchen redan där. Fast istället tilläts de reducera i slutet av första och även kvittera halvvägs in i andra perioden, menar Everberg.
I och med Ted Brithéns comeback var första kedjan återförenad igen. Efter en del matcher tillsammans känner sig Dennis Everberg allt tryggare i den omgivningen.
– Känslan är att vi alla tre känner oss trygga med våra roller i kedjan. Det finns en hög potential och jag tror att laget kommer att få ut ännu mer av oss tre snart, säger han optimistiskt.

Med tre omgångar kvar av SHL:s grundserie är Rögle i allra högsta grad med och kämpar om andraplatsen i tabellen. Dennis Everberg har dock tidigare sagt att han inte tittar i tabellen och han vidhåller att det är så fortfarande.
– Så klart att jag tittar om jag går förbi TV:n i omklädningsrummet och tabellen är framme. Fast annars bryr jag mig inte utan nu ska vi ta tre poäng uppe i Oskarshamn på lördag till att börja med. Gör vi det har vi alla möjligheter till att positionera oss bra inför slutspelet. Det är tre matcher kvar med ett derby som avslutning och vi tittar inte längre än så, avslutar Dennis Everberg som tillsammans med sitt Rögle går en spännande tid till mötes när säsongen snart ska avslutas.

Patric Andersson