Skräpplockarvecka - hjälp oss städa naturen!
Publicerad: 2019-02-19
grönvithållbarhet
Två högintressanta hemmamatcher den här veckan kommer att locka storpublik. Nu vill vi ha er hjälp att göra en insats för vår miljö under den här veckan som är grönvithållbarhets Skräpplockarvecka. Plocka skräp på väg till Lindab Arena och släng i containrarna som NSR satt upp framför stora entrén. På tisdagen finkammade A-lagstruppen området runt arenan efter träningen.

Nedskräpningen i natur och hav är en av våra stora miljöbovar. Plast som slängs i dikeskanten istället för i en papperskorg tar allt från 100 till 1000 år att brytas ner.
En av grönvithållbarhets aktiviteter under våren är en skräpplockarvecka – ta upp skräp du ser på marken på väg till arenan och släng det hos oss. Vår kunskapspartner NSR ställer upp med två containrar som satts upp på parkeringen framför stora entrén till Lindab Arena den här veckan – de vill vi nu ska fyllas med skräp ni hittar på och längs vägen till Lindab Arena.
– Det är viktigt att vi värnar om miljön där vi lever och bor. Tittar man sig runt omkring så hittar man mycket som inte borde vara där. Genom NSR har vi möjligheten att slå ett slag för miljön. Bara genom att ta upp ett enda godispapper så gör du skillnad och förhoppningsvis kan vi göra fler medvetna om hur vi gör för att leva ett mer hållbart liv, säger Mats Ridderborg, projektledare för grönvithållbarhet.

Förutom de publika aktiviteterna i samband med de båda SHL-matcherna på onsdag och lördag så kommer spelare och ledare samt anställd personal i Rögle BK att gå ut och plocka skräp.
På tisdagen, efter ispasset, så tog spelare och ledare på sig joggingställen, fick handskar och nedbrytbara sopsäckar från Kullaplast, och tog ett städvarv runt arenan.
– Jag blev faktiskt överraskad över hur mycket skräp vi hittade. Det var framför allt mycket fimpar, olika typer av plast och förpackningar. Väldigt mycket som hade legat där under lång tid, säger Leon Bristedt som är en av grönvithållbarhets ambassadörer.
Leon gillar veckans aktivitet:
– Det är framförallt en viktig gest som visar att alla kan göra någonting och vi måste börja någonstans. Det handlar om att få in tänket att alla kan göra något.

Visste ni att det vanligaste skräpet i Sverige är utan tvekan fimpen? Detta enligt Håll Sverige Rent som räknat ut att det slängs 1 miljard fimpar på våra gator och torg varje år. Lägger man ut alla de fimparna på rad räcker de från Sverige till Sydafrika och tillbaka igen! En fimp tar upp till fem år för naturen att bryta ned och innehåller dessutom farliga ämnen som kadmium.
Och att stormfåglar från Nordsjöområdet har i snitt 33 plastbitar i magen…
De båda containrarna står uppställda framför Lindab Arena under hela den här veckan över lördagens hemmamatch mot Mora. Så kolla på marken runt omkring er på väg till arenan och plocka upp skräpet och släng det hos oss, så stöttar ni både oss och vår miljö!