Andra raka segern för Rögle
Publicerad: 2018-08-18
Försäsong
Rögle tog andra raka segern i Köln Cup när man slog schweiziska NLA-laget Langnau med 3-1 på lördagskvällen efter en framförallt homogen försvarsinsats. Segern innebär att Rögle säkrat segern i träningsturneringen.

Lagledningen valde att ändra en hel del i uppställningen vilket innebar att sex spelare säsongsdebuterade i Rögles uppställning.
Rögle, som i torsdags vann klart över Örebro efter en blixtrande inledning, inledde lovande men fick en kalldusch när Langnau petade in ledningsmålet efter fyra minuters spel.
Därefter sjönk kvaliteten, båda lagen drog på sig flera utvisningar och spelet blev förryckt.

Men efter tolv minuter kvitterade Rögle. Taylor Matson, som gjorde två mål i torsdags, styrde in kvitteringen. Rögle tog också ledningen sent i perioden när Daniel Zaar fint hittade Linus Sandin framför det schweiziska målet. Linus sköt direkt utan chans för målvakten.
Det blev inte så mycket ordnat spel i mellanakten, spelet böljade fram och tillbaka. Men Rögle utökade ledningen till 3-1. I spel fem mot tre sköt Jesper Williamsson från blå och pucken styrdes in i mål av en schweizisk försvarare.

Tredje perioden fortsatte på samma sätt och där en hel del utvisningar åter förryckte spelet.
Ville Kolppanen gjorde sin första match för säsongen och såg stabil och säker ut - han gjorde några viktiga räddningar i tredje perioden när Langnau spelade 5 mot 3.
Erik Andersson, ny från HV71, har under två matcher visat vilken stabil lagspelare han är, gör jobbet rejält hela tiden. Nils Höglander är bara 17 men är en underhållande spelare att se och ser ut att ha hittat en lekkamrat i Leon Bristedt - de har kul när de spelar…
Rögle avslutar turneringen i Köln med att möta värdlaget på söndag eftermiddag kl 15. Ett Köln som förlorat båda sina matcher i turneringen.

TRÄNINGSMATCH: Köln Cup
Rögle–Langnau 3-1 (2-1, 1-0, 0-0)
Första perioden: 0-1 (4:17) Nolan Diem, 1-1 (12:01) Taylor Matson (Jesper Williamsson/Ben Youds), 2-1 (17:59) Linus Sandin (Daniel Zaar).
Andra perioden: 3-1 (5:47) Jesper Williamsson (Leon Bristedt) i spel 5 mot 3.
Utv, Rögle: 7x2 min (Nils Höglander 2 min, Taylor Matson 2+2, Daniel Bertov 2+2, Jesper Williamsson 2, Daniel Zaar 2).
Langnau: 9x2 min. Så spelade Rögle:
Målvakt: Ville Kolppanen (Justin Pogge). Backar: Craig Schira-Rasmus Sandin, Ben Youds-Jesper Williamsson, Daniel Bertov-Samuel Jonsson, Alen Bibic. Kedjor: Daniel Zaar-Linus Sandin-Christian Thomas, Christopher Bengtsson-Ted Brithén-Olle Liss, Leon Bristedt-Erik Andersson-Nils Höglander, Ken Jäger-Taylor Matson-Balint Horvath. Extra forward: Simon Ryfors.