Daniel Johansson klar som isinstruktör
Publicerad: 2018-04-23
RögleAkademin
RögleAkademin fortsätter att fylla på med anställda isinstruktörer till sin verksamhet. På måndagen blev det klart att Daniel Johansson, lagkapten i Jonstorp i vintras, går in i Rögles satsning på ungdomssidan.

– Det är en spännande omorganisation som Rögle gör just nu, från A-lag ända ner till ungdomsleden. Jag tycker att har man möjlighet så är det bra att investera i verksamheten redan från ung ålder, det är där grunden läggs, säger Daniel Johansson.
25-årige Daniel Johansson kommer ursprungligen från Linköping där han fick sin hockeyutbildning, från Björnligan ända upp till J20 och hockeygymnasiet.
Därefter blev det seniorspel i division 1. För snart sex år sedan flyttade han ner till nordvästra Skåne och började spela hockey för Jonstorp.
– Jag har spelat sex säsonger i Jonstorp och trivts väldigt bra. De senaste säsongerna har jag dessutom tränat Jonstorps A-pojkar och det har varit väldigt roligt. Så kul att jag vill satsa vidare på tränarbiten och utveckla yngre talanger, säger han.

Daniel Johansson går sista terminen på sports managmentutbildningen i Malmö tillsammans med bland annat Christoffer Malm, som nyligen blev Rögles förste heltidsanställde scout.
– Jag och Christoffer gör vårt examensarbete tillsammans nu och har spelat ihop i Jonstorp, berättar Daniel.

I Rögle kommer Daniel att bli isinstruktör för U13 och dessutom hjälpa Linus Karlsson på U16 elit.
– Uppdraget som ungdomstränare i Jonstorp har varit väldigt roligt och inspirerande. Därför kände jag att det var inget att tveka på när chansen dök upp i Rögle. Det var dags för ett miljöombyte, säger han.
– Jag brinner för att jobba med unga talanger och utveckla dem. Jag kände senaste säsongen att det var roligare att stå i båset och hjälpa killarna i ungdomslaget än att spela så det var dags att göra något åt det. Jag vill jobba inom hockeyns värld i framtiden, det är därför jag gått den här utbildningen.

Han kommer in i Rögle BK när stora förändringar genomförs - på alla plan. RögleAkademins satsning på att anställa isinstruktörer till ungdomslagen har gett uppmärksamhet. Förutom Daniel har Adam Bengtsson och William Wallén tackat ja till roller inom Akademin.
Tanken är att isinstruktörerna ska förstärka den redan befintliga ledarstrukturen som finns runt varje ungdomslag bestående av föräldrar som gör det på ideell basis och därmed ska de få avlastning.
– Jag tycker det är ett bra modernt tänk av klubben och det är kul att jag får vara en del av det, säger Daniel som redan i kväll står på isen och kör ett första träningspass.