Rögle 90 år - 1930-talet: Rögle Bandyklubb bildas
Publicerad: 2022-01-30
Rögle90år
1932 var året allt började. Det var då Rögle Bandyklubb officiellt bildades. Under hela 2022 kommer Rögle BK lyfta upp sin historia för att fira klubbens 90-årsjubileum. Vi gör det fram till den 18 december, datumet som den grönvita klubben grundades. Här är 1930-talet.

Idag är Rögle BK starkt förknippat med Ängelholm. Men i själva verket grundades klubben i den lilla byn Rögle, några kilometer från den plats där Catena Arena idag ligger. Det var nämligen ute på dammarna i Rögle som bandyn tidigt fick sitt fäste och som skulle lägga grunden för det som i dag är en av Sveriges bästa hockeyklubbar.

Redan under hösten/vintern 1921 började ungdomar från Rögle, samt grannbyarna Tånga och Utvälinge utöva spontan-idrott på de frusna naturisarna. Målburarna tillverkades på egen hand och klubborna var ofta så enkla, att de var en produkt från krokiga trädgrenar från de intilliggande skogarna.

{!C}

Sakta men säkert växte intresset för sporten på is. Och under de efterföljande vintrarna breddades verksamheten och växte med utövare från pojk- och juniorlag via reservlag, A-lag och ett damlag.

Med så många utövare hölls det första organiserade styrelsevalet på Café Sandvik i Vegeholm den 18 december 1932. Gunnar Tånga valdes till klubbens förste ordförande, en post han sedan höll i över 20 år.

{!A}

Erik Törngren blev kassör medan trion Per Rosengren, Axel Törngren och Gunnar Andersson valdes till suppleanter.

Bandyklubben fortsatte att växa och snart behövdes det också ett omklädningsrum. Det löste klubben genom att köpa en gammal tågvagn  från en skrotfirma i Helsingborg. Vagnen kom på plats 1936, men transporterades utan hjul och för att få den till den plats den skulle ligga behövde Bärarelaget hjälpa till och rulla den rätt med hjälp av stockar.

Det var på 30-talet allt drog igång, ofta med små medel, men det var grunden till något riktigt stort.

{!B}

Text: Peter Ekholm, Lasse Mauritzson, Andreas Ljunggren