Karlskoga Rögles kvalmotståndare efter drama
Publicerad: 2017-03-20
SHL-kvalet
BIK Karlskoga - det blir Rögles motståndare i det stundande direktkvalet till SHL som inleds på torsdag i Lindab Arena. Karlskoga vann den avgörande matchen mot AIK på övertid i den femte perioden.

Det blev en riktig rysare när Rögles kommande kvalmotståndare skulle tas fram på måndagskvällen. BIK Karlskoga vann till sist den tredje och avgörande matchen över AIK sedan Carl Berglund gjort 3-2 sju minuter in på den andra övertidsperioden.

På plats i Nobelhallen var bland annat Rögletränaren Patrik Ross:
– Det blir en härlig utmaning för oss. Matchen gick såklart i vågor men jag tycker att Karlskoga såg lite starkare ut skridskomässigt, säger han.

Hemmalaget Karlskoga hade ett klart grepp om platsen i direktkvalet redan under ordinarie tid, man ledde med 2-0 när matchen gick in i slutminuten. Men AIK gav inte upp, man tog ut målvakten och med 37 sekunder kvar reducerade man och med bara sju sekunder kvar av ordinarie tid fick man in kvitteringspucken, 2-2, och tog matchen till förlängning.
Första 20 övertidsminuterna blev mållösa men sju minuter in på den andra övertidsperioden sköt Carl Berglund 3-2 för Karlskoga.

Karlskoga blev tvåa i hockeyallsvenskan men förlorade finalen mot Mora i tre raka matcher. Men tog sig till direktkvalet mot Rögle genom att besegra AIK.
– Vi kommer att möta ett skridskostarkt lag som fullföljer i varje situation och spelar en rak och enkel hockey. I Nobelhallen är de starka som lag, de vill gärna få ner pucken djupt i anfallszon och sätta press direkt på motståndarnas backar, säger Patrik. I BIK Karlskoga spelar bland annat de förra Röglebackarna Rasmus Bengtsson och Victor Berglind, allsvenskans skyttekung Victor Ejdsell och lagkapten är veteranen Daniel Wessner.

Direktkvalet Rögle-Karlskoga avgörs i bäst av sju matcher och inleds i Lindab Arena på torsdag den 23 mars kl 19.15. Biljetter till matchen köper du via den här länken.
Man spelar varannan dag och byter spelort varje gång. Nästa hemmamatch för Rögle blir alltså måndag 27 mars.