Effektivt Rögle slog Örebro
Publicerad: 2018-08-16
Försäsong
Snabbt, rakt och effektivt - Rögle imponerade i första träningsmatchen för säsongen när man slog SHL-kollegan Örebro med 6-2 i turneringen i Köln.

Precis som i fjol så mötte Rögle och Örebro varandra i träningsturneringen Köln Cup på försäsongen.
För ett år sedan vann Örebro klart, idag var det ombytta roller. Ett piggt och hungrigt Rögle startade den här matchen riktigt bra. Man spelade rakt och snabbt från egen zon och låg på hårt i anfallszon. Dessutom hade man ett högeffektivt power play.
Redan efter knappa åtta minuters spel ledde Rögle med 2-0 efter mål av Taylor Matson och Simon Ryfors som från nära håll slog in en retur respektive styrde in pucken.
Dessutom hade Olle Liss visat sin skottvillighet med tre bra skott, bland annat ett i stolpen.

Rögles fart och aggressivitet tvingade Örebro till att ta utvisningar och det utnyttjade Rögle.
Christopher Bengtsson lirkade in 3-0 i power play efter 13:13 från nära håll och Taylor Matson gjorde sitt andra och Rögles fjärde mål efter 17 minuter, även detta i power play.

Andra perioden blev rejält förryckt på grund av många utvisningar, inte minst för Rögle som fick spela mycket box play, bland annat två gånger 3 mot 5.
Men det var Rögle som gjorde 5-0, i power play. Daniel Zaar var iskall när han blev frispelad av Lucas Elvenes och Justin Pogge (!). Med knappa minuten kvar av perioden fick Örebro till sist hål på Pogge, i spel 5 mot 3.

I tredje perioden höll sig Rögle undan från utvisningsbåset och var då också det spelförande laget. Leon Bristedt utökade till 6-1 sent i perioden efter fint förarbete av unge Nils Höglander som imponerade flera gånger med individuella prestationer.
Rögle är spelledigt på fredagen och fortsätter sen spela matcher i Köln Cup på lördag mot schweiziska Langnau (kl 19) och hemmalaget Köln på söndag (kl 15).

TRÄNINGSMATCH: Köln Cup
Rögle–Örebro 6-2 (4-0, 1-1, 1-1) Första perioden: 1-0 (6:19) Taylor Matson (Kodie Curran/Rasmus Sandin) i spel 5 mot 4, 2-0 (7:52) Simon Ryfors (Craig Schira), 3-0 (13:13) Christopher Bengtsson (Daniel Zaar/Taylor Matson) i spel 5 mot 4, 4-0 (17:13) Taylor Matson (Kodie Curran/Rasmus Sandin) i spel 5 mot 4.
Andra perioden: 5-0 (11:04) Daniel Zaar (Lucas Elvenes/Justin Pogge) i spel 5 mot 4, 5-1 (19:13) Tyler Spink, i spel 5 mot 3.
Tredje perioden: 6-1 (15:35) Leon Bristedt (Nils Höglander), 6-2 (19:33) Gustav Backström.
Utv, Rögle: 9x2 min (Christian Thomas 2, Kodie Curran 2, Samuel Jonsson 2+2, Leon Bristedt 2, Olle Liss 2, Jesper Williamsson 2, Lucas Elvenes 2, Justin Pogge 2). Örebro: 12x2 min.

Så spelade Rögle: Målvakt: Justin Pogge (Ville Kolppanen). Backar: Craig Schira-Rasmus Sandin, Kodie Curran-Jesper Williamsson, Alen Bibic-Samuel Jonsson, Daniel Bertov. Kedjor: Daniel Zaar-Linus Sandin-Christian Thomas, Christopher Bengtsson-Taylor Matson-Olle Liss, Leon Bristedt-Erik Andersson-Nils Höglander, Ludvig Elvenes-Simon Ryfors-Lucas Elvenes. Extra forward: Balint Horvath. Ej ombytta: Ben Youds, Ken Jäger, Ted Brithén, Mattias Sjögren.