Backahill ny utvecklingspartner i Grönvit hållbarhet
Publicerad: 2020-06-10
Grönvit hållbarhet
Backahill AB utökar sitt engagemang i Rögles hållbarhetsarbete och går in som utvecklingspartner i Grönvit hållbarhet. Backahill blir därmed en av föreningens främsta partners i arbetet med att bidra till ett grönare och socialt starkare samhälle.

– Rögle BK är ett starkt varumärke och är en av få aktörer i regionen som kan samla näringslivet för att göra skillnad tillsammans. För Backahill är det en självklarhet att vara en del av det så viktiga arbetet Grönvit hållbarhet gör. Vårt hållbarhetsarbete och Rögles tangerar varandra väldigt mycket och vi vill ta vårt ansvar för det samhälle vi lever i, säger Lennart Mauritzson, vd & koncernchef i Backahill.
– Att Backahill går in som utvecklingspartner i Grönvit hållbarhet är väldigt glädjande, Backahills varumärke och miljömässiga tänk kommer att stärka vårt arbete i Grönvit hållbarhet. Vi har alltid haft ett bra samarbete med Backahill, att de väljer att öka sitt engagemang i Grönvit hållbarhet gör att vi kan ta ett ännu större socialt och miljömässigt ansvar i regionen, säger Christian Sandell, försäljningsansvarig i Rögle BK.

Backahill är ett familjebolag med rötterna i nordvästra Skåne. Grunden i företagets verksamhet är att äga, förvalta och utveckla fastigheter och har idag verksamhet i hela Sverige samt utomlands. Man vill vara en aktiv partner i samhällsutveckling och bygga ett mer hållbart samhälle. Backahills starka samhällsengagemang syns tydligt i hur mycket man stöttar det lokala föreningslivet och man har under många år varit en stabil samarbetspartner till Rögle BK.
– Vi drivs av en stark vilja att göra skillnad – till det bättre. För oss är det viktigt att ge tillbaka till det samhälle vi lever i. Rögle fyller en viktig funktion i Ängelholm och den här regionen, sporten skapar mycket glädje och berör många samtidigt som man har en livlig ungdomsverksamhet där 500 ungdomar får en vettig fritidssysselsättning. Vi har med glädje sett föreningens hållbarhetsarbete växa fram och vill gärna stötta detta, säger Lennart Mauritzson.

Rögle BK har länge tagit ett stort ansvar i det lokala samhället genom att vara en förening som sysselsätter och engagerar såväl barn och ungdomar som vuxna inom ishockeyn. För att ytterligare stärka banden till invånarna i allmänhet och barn och ungdomar i synnerhet lanserades Grönvit hållbarhet som ett samlingsnamn för de samhällsinsatser föreningen bedriver vid sidan av isen.
Inom ramarna för Grönvit hållbarhet genomförs projekt och aktiviteter inom två definierade arbetsområden: Det gröna, som symboliserar miljömässig hållbarhet, och det vita, som symboliserar social hållbarhet. Genom kraften i vårt varumärke vill vi medverka till att fler barn och ungdomar blir en del av en hållbar framtid.
En rad aktiviteter genomförs inom ramarna för Grönvit hållbarhet, bland annat får förskolor i regionen besök av klubbens A-lagsspelare, som tillsammans med barnen skapar inspirerande aktiviteter för en bättre miljö. I vintras arrangerade man en jobb-mässa i Catena Arena i nära samverkan med Ängelholms kommun där näringsliv och arbetssökande sammanfördes. I höst inleds projekt Vägvalet som ska hjälpa fler nordvästskåningar att komma ut i arbetslivet.
Läs mer om Grönvit hållbarhet på www.gronvithallbarhet.se