Ellinor och Lucas årets Elvenesstipendiater
Publicerad: 2019-06-13
Elvenesstipendiet
På torsdagskvällen, i samband med Rögles årsmöte, delades årets Elvenes-stipendier ut för 30:e gången. Årets pristagare blev Ellinor Rydell (ledarpriset) och Lucas Elvenes (spelarpriset).

Varje säsong sedan 1989-90 har det delats ut stipendier ur Björn Elvenes Ungdomsstipendiefond – årets utdelning var således ett litet jubileum då det var 30:e gången.
Ellinor Rydell är den första kvinnliga tränaren som får priset. Ellinor har den gångna säsongen dragit igång flickhockeyn i Rögle igen och har fått ett fantastiskt gensvar. Träningsgruppen har bestått av ett 20-tal tjejer med hög närvaro och mot slutet av säsongen spelade man även sin första match när man mötte Limhamn i en träningsmatch.
Ellinor Rydell blev glad och överraskad när hon fick veta att hon är en av årets pristagare:
– Jag har nog inte riktigt fattat det ännu, det är kul och lite häftigt. Roligt att vår verksamhet uppmärksammas och stipendiet är såklart ett kvitto på att man gjort något bra och för det jobb man lagt ner, säger Ellinor Rydell.
Rögle Team Tjejer som man kallar sig drog igång i höstas och Ellinor har varit den drivande kraften.
– Det har gått över förväntan första året. Vi hade en målbild när vi startade att mot slutet av säsongen ha 20 tjejer i gruppen men det antalet nådde vi redan efter en månad. Vi har haft bra uppslutning på träningarna och det var kul att vi fick spela en match också.

Man har fortsatt träna under våren men snart väntar ett litet uppehåll över sommaren innan nästa säsong drar igång:
– Det är bra med ett uppehåll så de längtar lite efter hockeyn. Viktigast för oss är att fortsätta bygga framåt och få in fler tjejer i vår verksamhet och att vi får möjlighet att spela fler matcher mot flickor. Problemet är att det är ont om lag i vår närhet och vi behöver resa en bit för att spela och det kostar pengar. En dröm jag hoppas vi kan uppfylla är att delta i en flickcup, säger Ellinor.

Spelarpriset gick till Lucas Elvenes som kan se tillbaka på en stark säsong som sistaårsjunior. Den 19-årige anfallaren skrev förra sommaren kontrakt med NHL-klubben Las Vegas men lånades ut till Rögle i vintras där han var en av de offensiva spetsspelarna och svarade för 20 poäng på 42 matcher.
Dessutom spelade han junior-VM och fick även debutera i Tre Kronor under våren.
– Det var en bra säsong där jag växte efterhand. Kul att få vara med och spela slutspelshockey med Rögle i Ängelholm och även att få representera Sverige i landslaget, säger Lucas som kommande säsong ska spela i Nordamerika.
– Det är en ära att få det här priset. Det är stort att få det här priset och hamna i samma sällskap som många andra stora profiler i den här klubben, fortsätter Lucas.

Ellinor och Lucas skriver nu in sig i en exklusiv samling namn som mottagit Elvenesstipendiet genom åren. Det är många stora Rögleprofiler som tagit emot priset. Bland namnen på pristagare hittar vi bland annat Kenny och Jörgen Jönsson, Daniel och Mathias Tjärnqvist, Mattias Sjögren, Dennis Everberg, Kenth "Sudden" Bengtsson, Stefan Bergkvist och Peter "Piva" Johansson. Förra året hette stipendiaterna Samuel Jonsson och Roland Karlsson.
– Det är två värdiga pristagare som får priset i år. Vi i juryn var rörande överens om vilka som skulle få det i år, säger Arne Nilsson som sitter med i juryn.

Juryns motiveringar till Elvenes-stipendiet 18/19 (juryn består av Arne Nilsson, Tomas Jernberg, Kenth ”Sudden” Bengtsson och Roger Elvenes):
Ellinor Rydell, ledarpriset:
”Var med och bröt mark och fördomar som ung och blev en förebild redan då. Har i vuxen ålder återvänt till rinken som ledare. Med stor entusiasm och en imponerande drivkraft har hon den gångna säsongen fått liv i en saknad verksamhet i föreningen. Med ett modernt ledarskap där hon mixar lek och allvar har hon redan första året sått fröet till något mycket spännande och bästa betyget är den höga närvaron i träningsgruppen.”

Lucas Elvenes, spelarpriset:
“Han föddes in i hockeyns värld och redan i tidig ålder en stor talang med unika spetsegenskaper. Han har genom åren klarat av utvecklingstrappans alla steg och faror. En kreativ och mycket spelskicklig anfallare som 18 år gammal slog genom i SHL. I sitt sista juniorår hann han med att spela JVM och debutera i stora Tre Kronor. Nästa säsong ska Rögleprodukten utmana världens bästa försvarare i NHL.”

Här kan du läsa mer om Björn Elvenes Ungdomsstipendiefond samt alla pristagare genom åren.