Rögle tog en poäng - föll i förlängning
Publicerad: 2019-01-26
Efter match
Rögle hade möjligheten och chanserna men fick nöja sig med en poäng i hemmamötet mot Luleå i en mycket bra och underhållande match. Gästerna vann med 3-2 i förlängning och tog bonuspoängen.

Hemmamötet mot serieledande Luleå på lördagskvällen hade en häftig inramning där 30-årsjubilerande supporterklubben AIA uppvaktades av Rögles vd Marcus Thuresson före nedsläpp och laget spelade i speciellt framtagna jubileumströjor med AIA-loggan på bröstet.
Hemmalaget inledde piggt, hade ett tidigt powerplay men tappade sen initiativet. Luleå jobbade sig in i matchen och tog över den en längre stund innan den svängde tillbaka i hemmafavör de sista minuterna. Kodie Curran hade ett jättebra läge när han avslutade i en tre-mot-en-omställning men skottet gick precis utanför.

Första perioden var bra, andra riktigt bra. Den höll hög klass.
Luleå tog ledningen efter knappa fyra minuter av andra. Ett skott från kanten av Nils Lundkvist gick in via hemmamålvakten Ville Kolppanens skuldra.
Rögle kvitterade efter drygt 13 minuters spel, signerat lagets skyttekung så här långt, Leon Bristedt. Leon stod för ett rejält förarbete, passade till Ted som sköt och på returen från Niklas Rubin kom Leon och tryckte in pucken i mål. Hans elfte mål i vinter.
Rögle fortsatte att sätta serieledaren på prov med hög fart. Daniel Zaar kom fri men Rubin räddade.

Det var 1-1 efter två spelade perioder och en bra stämning i Lindab Arena. Drygt fyra minuter in på tredje tog Rögle ledningen. Matt Carey tryckte in en retur från nära håll, hans första mål i Rögledressen.
Glädjen blev inte långvarig, gästerna kvitterade knappt två minuter senare.
Det blev en dramatisk och intensiv period. Med drygt fem minuter kvar hade Luleå en puck i hemmamålet men den dömdes bort efter videobedömning.
2-2 stod sig perioden ut och det blev förlängning. Här avgjorde Luleå efter två och en halv minut och tog bonuspoängen.