Matson: "En nyttig väckarklocka"
Publicerad: 2018-08-24
Träningsmatch
Rögle åkte på försäsongens första förlust i träningsmatchen mot HV71 i Helsingborg. Rögles nyutnämnde assisterande kapten, Taylor Matson, var samlad efteråt.

– Det här kan man säga är en nyttig väckarklocka för oss. Vi hade inte riktigt den fart och aggressivitet som vi behöver för att kunna spela vårt spel och vara framgångsrika, sa Taylor efter 1-3-förlusten.
Matchen på fredagskvällen var Rögles första på svensk mark den här försäsongen. I förra veckan vann man tre raka segrar i turneringen i Köln efter segrar över Örebro, Langnau och Köln.
– HV71 spelade med mer fart och aggressivitet än de lagen vi mötte förra veckan. Och det var vi inte riktigt beredda på. Vi fick inte riktigt den tid på oss och vi slarvade med passningarna. Det blir så när du hamnar i tidsnöd. Det är försäsong och det här behöver vi ta lärdom av och åtgärda, sa Matson.

Det var HV som skapade de första och bästa målchanserna, oftast efter en snabb omställning efter ett pucktapp från Rögles sida. Men det var Rögle som tog ledningen, Jesper Williamsson satte ledningsmålet på ett skott från blå.
Gästerna kvitterade, just på en omställning där Rögle inte hann tillbaka och plocka upp alla motståndare.
En matchbild som delvis höll i sig i andra där HV:s intensiva press stressade fram misstag från hemmaspelarna. Ledningsmålet gjorde HV med en man mindre och 3-1 i tredje gjordes i power play.
Rögle skapade tillräckligt med chanser för att reducera men skärpan i avsluten var inte hundra.
– Vi mötte ett bra lag samtidigt som vi inte kom upp i normal standard. Vi saknade aggressiviteten, sa Matson.

Tränare Cam Abbott var klar över vad som brast i sin analys efteråt:
– Vi tävlade inte lika bra som HV. Som grupp kom vi inte upp i den nivå som behövs för att vinna.
– Vi var inte först på pucken och fick reagera istället för att agera. Lagen i den här ligan är för bra för att vi ska kunna besegra dem utan att ha farten med oss, fortsatte han.
Rögle tar nu ledigt i helgen och samlas på måndag igen för en ny försäsongsvecka som bland annat innehåller en ny träningsmatch, nu mot Linköping på torsdag i Lindab Arena.
– Det är bara att ladda batterierna och komma tillbaka på måndag redo för att jobba, avslutade Cam.