Tröjan som tog in Rögle i värmen
Publicerad: 2021-02-17
Tröjhistorik
Från den bitande kylan i nordanvinden över Rögle Isbana - till Vegeholms Isstadion, och Sveriges modernaste ishockeytempel. Förlagan till säsongens retrotröja symboliserar några omtumlande år för Rögle BK, där vandringen till Sverigetoppen inleddes.

En tröja med rötter tillbaka hela vägen till 30-talet, och klubbens första steg som organiserad förening, hela vägen till startskottet för "Pollenkungens" satsning. Förlagan till retrotröjan Rögle bär när Färjestad gästar Catena Arena på tisdag har en historia som spänner över 30 år av klubbens tidiga historia - trots att den tröjan i sig enbart bars under en handfull säsonger.

Föreningen Rögle Bandyklubb bildades - som de flesta är väl bekanta med - på Café Sandvik i Utvälinge en dag i december, 1932. En femmannastyrelse under ledning av Gunnar Tånga tog kommandot över den numera organiserade klubben, och vid ungefärligt samma tid skapades föreningens klubbmärke i form av den tidlösa RBK-skölden med bandyklubba och boll. På ett tidigare opublicerat foto från klubbens femårsjubileum 1937 kan märket ses på en vimpel bland de festklädda besökarna. Bilden är också möjligen det tidigaste fotografiet som visar klubbmärket.

{!A}

Ishockeysektionen av Rögle Bandyklubb uppstod 1949, och iklädd bandylagets gröna tröjor spelade klubben sina första matcher i början av 1951. Inom något år skulle dock hockeylaget ha sin egen mundering i form av de stickade monogramprydda tröjorna, vilka bars fram till kring 60-talets början, innan klubben uppdaterade garderoben till de modernare nylontröjorna. Detta gav möjlighet att låta sätta dit motivet på klubbuniformen, snarare än att skapa det med garn och stickor, vilket tidigare varit standard.

Märket som prydde matchtröjorna, efter vilka retrotröjan nu omsorgsfullt återskapats, är oerhört likt bandyns RBK-sköld. Bandyklubban har bytts ut mot den rakare ishockeymodellen - medan bollen har blivit till en puck.

Att exakt datera modellen till säsonger är en aning svårare. Fram till säsongen 58/59 bar man Rögle stickade tröjor, vilket gör att man som tidigast bar tröjan säsongen 59/60. Det kan dock säkerställas att tröjan bars under klubbens sista säsong på uterinken i Rögle - 62/63 - då det är modellen Lennart Åkesson bär när han - i egenskap av lagkapten - får ta emot Cernellepokalen från Gösta "Polenkungen" Carlsson på annandag jul 1962.

{!B}

När Vegeholms Isstadion invigdes genom ett möte med svenska mästarna Djurgården knappt tio månader senare, tog Rögle med sig modellen in. Säsongen efter (64/65) ersatte Röglerosen klubbmärket - men förlagan till säsongens retrotröja är unik i det att det är den enda modellen klubben använt såväl under bar himmel, som i moderna hockeytempel.

FAKTA: SPELARE SOM BURIT MODELLEN.
Jan Bokelund - Skarpskytt med fem raka skytteligasegrar, och förste Röglespelare att göra mål i Vegeholms Isstadion när han satte pucken bakom Djurgårdens Tommy Björkman.
Leo Karjalainen - Finländare som kom till Sverige som krigsbarn våren 1944, och tillsammans med äldre brodern Teuvo utgjorde ett fruktat anfallsvapen.
Sven Morin - Rögles förste kapten, och följaktligen den som först fick höja DM-bucklan när klubben spelade hem 1957 års mästerskap på Prästsjön i Örkelljunga.
Kjell-Arne Nilsson - Målade som sexåring planens linjer på Bandygraven, och höll efter den aktiva karriären i tyglarna för Rögles supporterklubb.
Marty Quirk - Pionjär i dubbel bemärkelse, både i rollen som klubbens förste (spelande)tränare, men också förste kanadensare att bära klubbens färger.
Olof Ring - Stabil burväktare med sju säsonger som klubbens förstemålvakt - både på uterinkar och i Vegeholms Isstadion.
Lennart Åkesson - Rögles främste trotjänare, med 63 år i klubbens tjänst. Har sitt tröjnummer nio hissat i Catena Arena.

Andreas Ljunggren
Huvudpartners